Vi är Sveriges mötesplats för Reggio Emilia-inspirerad pedagogik och fortbildar pedagoger och förskollärare med bland annat estetiska verktyg. Se vårt programutbud.
Förskolan som demokratisk mötesplatsFörfattare: Harold Göthson, Sara Hvit Lindstrand och Malin McConnachie (redaktörer)Svenska | Häftad | Utgiven 2021Förskolan som demokratisk mötesplats är en inspirerande, tankeväckande och berikande antologi för alla vuxna som vill sätta dialogen i centrum för att med våra yngsta världsmedborgare upptäcka såväl möjligheter som att överbrygga hinder i ett ”learning by doing” för demokrati och hållbar framtid.
Ulf Mårtensson, BTJ, nr 18, 2021, skriver bland annat att: "Boken ger en intressant och givande beskrivning av hur demokrati- och värdegrundsarbete kan ske i olika delar av landet utifrån ett undersökande och reflektivt arbetssätt med syfte att skapa ett hållbart och demokratiskt samhälle."
Ja, detta är en möjlighetsbok där många författare medverkar med olika exempel utifrån sina olika perspektiv, samtidigt som Harold Göthson berikar samtliga berättelser med såväl en övergripande introduktion som genomgående kapitelpresentationer.
Pedagogisk dokumentation – utvecklas och lära tillsammans (andra upplagan)Författare: Gunilla Essén, Erika Björklund och Leicy Olsborn BjörbySvenska | Häftad | Utgiven 2020Gunilla Esséns, Erika Björklunds och Leicy Olsborn Björbys bok Pedagogisk dokumentation – Utvecklas och lära tillsammans är en handfast bok om vad pedagogisk dokumentation är för något och varför det är ett så värdefullt verktyg. Men framförallt är det en bok som lyckas att pedagogiskt, inspirerande och tydligt visa hur man bär sig åt för att arbeta med pedagogisk dokumentation i praktiken, och få till det, och med hjälp av det utveckla verksamheten tillsammans med barnen.
Författarna har reviderat boken utifrån nya läroplanen, Lpfö 18, och lagt till två nya kapitel i denna andra upplaga. Men precis som i den första finns här också en verktygslåda med samlade reflektions- och observationsverktyg, med ”protokoll” som kan laddas ner från förlagets hemsida.
Glasfåglar i molnenFörfattare: Birgitta KennedySvenska | Häftad | Utgiven 1999Denna bok om temaarbete och dokumentation är skriven ur en pedagogs synvinkel och följer ett engagerande och utmanande förändringsarbete på förskolan Trollet i Kalmar. Boken ger, både i text och bild, en beskrivning av dokumentationsarbetets svårigheter och glädjeämnen. Här ges också exempel som visar att det krävs reflektioner för att dokumentationerna ska kunna bli användbara verktyg. Boken är en levande skildring av arbetet med att utveckla den pedagogiska miljön och ger idéer till andra som är beredda att utmana och problematisera sin egen verksamhet.
Arbetsdokument för verksamheten på de kommunala förskolornaFörfattare: Istituzione i kommunen Reggio EmiliaSvenska | Utgiven 2017Arbetsdokument för verksamheten på de kommunala förskolorna (det italienska originalet) är skriven för att ge föräldrar i staden Reggio Emilia information om förskolornas organisation på alla plan, både i sin helhet, men också i dess beståndsdelar som exempelvis det pedagogiska projektet; hur antagningen av barnen går till, vilka kvalitetsvillkor som finns, vilken delaktighet man har rätt till som familj, samt hur man tänker kring barnens hälsa och välbefinnande. Den ger därmed (om än på en strikt prosa) även svenska läsare en synnerligen gedigen introduktion till hur de kommunala förskolorna i Reggio Emilia är organiserade och hur de och staden förhåller sig till varandra, samt hur de arbetar – med utvärdering, verktyg och begrepp.
Denna skrift är också ett utmärkt komplement till den tidigare utgivna ”Arbetsinriktning för de kommunala förskolorna i Reggio Emilia”, vilken fungerar som deras kommunala läroplan.
En skola som berörFörfattare: Per Dahlbeck och Kerstin LagrellSvenska | Häftad | Utgiven 2014Denna bok berättar om hur man kan arbeta med Reggio Emilias pedagogiska filosofi även i grundskolan, utifrån de erfarenheter som lärare och skolor som medverkade i Reggio Emilia Institutets treåriga skolprojekt gjorde. Boken tar också upp frågor om skolan som en demokratisk kunskapande mötesplats, pedagogisk dokumentation, mm. Redaktörer Per Dahlbeck och Kerstin Lagrell
Hur blir man matematisk? Författare: Anna PalmerSvenska | Häftad | Utgiven 2020 I 2a upplaganI denna bok berättar Anna Palmer om många intressanta projekt där hon och hennes lärarstudenter arbetat med matematik på nya sätt i förskola och skola. Anna Palmer visar hur identitetsskapande allt lärande är och att alla barn inte minst därför måste få en chans att bli matematiska. Som underrubriken på denna bok lyder handlar det om "Att skapa relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn" och här visar hon hur Reggio Emilia inspiration och pedagogisk dokumentation kan vara en mycket fruktbar väg att gå.
Detta är en uppdaterad version (utgiven 2020) där vissa delar skrivits om samt ett par nya kapitel tillkommit sedan förra upplagan (2001).