Enligt vägtrafikdefinitionslagen klassas ett fordon som motorcykel om det drivs av en motor samtidigt som det har två hjul. Om fordonet har tre hjul vilka är placerade symmetriskt, kan också detta fordon vara en motorcykel. Det finns dock också vissa kompletterande regler. Fordonet måste till exempel ha en slagvolym i förbränningsmotorn på minst 50 kubikcentimeter, och fordonet ska klara hastigheter som överstiger 45 kilometer i timmen.
En motorcykel kan också vara fyrhjulig enligt denna lag. Massan utan last får dock inte vara högre än 400 kilo, respektive 550 kilo i de fall fyrhjulingen ska användas för last eller gods. Motorns effekt måste vara mindre än 150 kW på en motorcykel, men den ska dock inte vara i mopedformat.
Vid sidan av dessa olika regler kan man också dela in motorcyklarna i olika typer och klasser. Man kan behöva ha ett annat körkort för vissa typer av dessa klasser, vilket är bra att veta.
Hur klassas motorcyklarna?
Inom Sverige kan man använda sig av tre klasser för att specificera en motorcykel. Dessa är lätt motorcykel, mellantung och tung variant. Den lätta motorcykeln får maximalt ha 11 kW effekt eller 14,9 hästkrafter. Hos denna typ av motorcykel får slagvolymen inte vara mer än 125 kubikcentimeter. Man måste, om man vill ha en lätt motorcykel se till att förhållandet mellan dess effekt och vikt inte överstiger värdet 0,10 kW/kg. Om man söker en mellantung variant får den ha en motoreffekt av 35 kW och mellan vikt och effekt får förhållandet vara max 0,20 kilowatt per kg. Det får dock finnas en originaleffekt på max 70 kilowatt. I de fall man inte vill begränsas av detta bör man leta efter en tung motorcykel. Den får i princip ha vilka attribut som helst.
Vilket körkort krävs?
De allra flesta motorcykeltyper kräver att man har ett körkort just för motorcykel. Man kan ofta inte köra på ett vanligt B-körkort. Det finns dock vissa undantag. En fyrhjuling eller en trike kan få köras på samma körkort som en bil. Ibland kan man missta sig för att en motorcykel försedd med sidovagn, får köras på B-kort men så är det inte riktigt. En sidovagn kan tas bort, men motorcykeln kan fortfarande köras utan problem.
Man bör, oavsett vilken typ av motorcykeln man väljer, tänka på att man när man kör eller är passagerare, är mycket dåligt skyddad. När man sitter i en bil har man krockkuddar med mera men detta saknas på motorcykeln. Man måste därför ha stenkoll på sin egen samt andras körning för att olycksrisken ska minska. När man kör för allra första gången kan balansen vara lite svår att hitta. Ofta kan det vara klokt att öva på en plats som helt saknar trafik innan man känner sig helt säker. Det kan också vara klokt att prova olika motorcyklar. Vissa av dem är lättare att hantera än andra, och en tung, stabil motorcykel är lättare att hålla balanserad än en lätt variant. Om man vill köra i terräng bör man dock välja en cykel som är speciellt anpassad för detta. Det gör körningen roligare och enklare.