Vad är sökmotormarknadsföring?

Vad kan sökmotormarknadsföring betyda? Du kanske får upp många olika tankar i ditt huvud när du hör det extremt långa ordet och kommer fram till olika saker. Då kanske du tycker det är en bra idé att söka upp ordet och få ett riktigt svar på frågan.

Kortfattat är det en sorts betalda aktiviteter och budskapet med detta är att göra så att olika företag blir synliga på olika slags sökmotorer, som till exempel vid köp av sponsrade länkar. Med hjälp av vissa utvalda ord på sin hemsida lägger man ut ”dellänkar” i form av speciella ord som leder till hemsidan. Om man till exempel har en hemsida om bilar, kan orden bilförsäkring och bilruta vara några exempel på sökord. Om ett företag finns på en sökmotor är chansen större att folk blir intresserade och att de klickar in och läser mer om på hemsidan. Därigenom kan företaget kanske få fler kunder.

Sökmotorer och marknadsföring.

Sökmotormarknadsföring är ett långt ord och kanske kan vara svårt att koppla till dess betydelse eftersom det är så många olika bokstäver i ett enda namn. Man kan förklara själva ordet på ett enkelt sätt så att man kanske även förstår innebörden lite bättre. Ordet sökmotormarknadsföring består till en del av ordet sökmotor vilket innebär att man söker efter sidor med information om någonting på nätet.

Marknadsföring är som många säkert vet, när man gör reklam för någonting som till exempel sitt företag eller kanske för en enskild produkt. Man marknadsför någonting för att man vill att folk ska få upp ögonen för produkterna eller företagen och vilja börja jobba där eller för att handla om det är en produkt som marknadsförs. Ordet tillsammans betyder därigenom att man marknadsför med hjälp av en sökmotor.