Management Consulting

- Tillväxtstrategier och stöd vid tillväxtproblematik

 

”Problem försvinner inte av sig själva. De måste arbetas igenom för att inte vara kvar, för evigt ett hinder för tillväxt och utveckling…”
-    M. Scott Peck

Varför ska du anlita en affärskonsult?

  • För att du saknar kunskap om något
  • För att hitta lösningar på särskilda utmaningar och problem
  • För att få nya idéer eller testa nya idéer
  • För att du inte har tid med affärsutveckling av ditt företag
  • För att ha ett bollplank vid svåra beslut
  • För att analysera ditt företag och dess verksamhet
  • För att skapa och implementera metoder och system som förbättrar företagets resultat
  • För att lära dig hur ditt företag kan bli mer framgångsrikt
Affärskonsult, affärsutveckling, företagsutveckling

Rebel – affärskonsulten som skapar mer tid

Jag hinner inte…

Har du någon gång börjat en mening med orden ”Jag hinner inte”? De flesta företagare brottas ständigt med tiden. Det är så mycket som ska göras och tiden går så snabbt. Hur mycket man än jobbar ligger det alltid kvar en hög med uppgifter när man går hem. Samtidigt finns det några få företagsledare som alltid har tid med allting. De har alltid tid att ta en långlunch med sina vänner, de är alltid i tid till dagishämtningen och de lägger massor av tid på sin hobby. Trots att deras företag är enormt framgångsrika. Hur kommer det sig?

Problemets kärna

Ibland är det bristen på pengar som är problemet. Hur mycket man än jobbar blir det inte tillräckligt mycket över för att göra den där drömresan, ta sommarlov med barnen eller köpa det där huset man drömt om i flera år. Problemets kärna är samma för alla: brist på kunskap. Den framgångsrika företagaren som hinner med så mycket mer har inte fler timmar per dygn. Den rika företagsledaren startade inte företaget med hundratals kunder och flera miljoner på banken. Men av en slump eller genom ett envist sökande har de hittat något som skiljer dem från mängden.

En formel för framgång

Det finns nämligen en matematisk formel för framgång. Vissa delar av ekvationen är universella – alla företag förbättras av de här faktorerna. Andra är specifika för just ditt företag. För varje företag finns det en uppsättning av strategier, taktiker, metoder och aktiviteter som är optimal för just det företaget. Problemet är förstås att veta hur man ska optimera företaget. I grund och botten handlar det om orsak och verkan; gör vi aktivitet A får vi resultat X, gör vi aktivitet B får vi resultat Y. Om du kan beskriva det önskade resultatet – ditt mål – så går det alltså att identifiera de aktiviteter som leder dit. Låter det enkelt? Det är det inte. Om det vore enkelt skulle alla företag vara enormt framgångsrika. Se svårigheten som något positivt; när du väl har hittat din framgångsformel så är det svårt för dina konkurrenter att kopiera den.

Galenskap = Att göra samma saker och förvänta sig ett annat resultat

Ett annat problem är att många fortsätter att göra aktivitet A men förväntar sig resultat Y, trots att de vet att aktivitet A leder till resultat X. Hängde du med? Poängen är att det är lätt hänt att få för sig att man kan fortsätta som vanligt och få andra resultat. Sanningen är att vi måste ändra det vi gör för att få andra, och bättre, resultat. Orsaken till att man inte ändrar sitt beteende är att kunskapen saknas. För att det ska vara meningsfullt att ändra på något måste du förstås först veta vad som ska ändras. Det bästa är om vi kan identifiera de viktigaste aktiviteterna och därefter genomföra dem på ett systematiskt vis. Först då leder varje aktivitet mot dina mål.

Ett system för framgång

Jag läser mycket om affärsutveckling, strategi, målstyrning, ledarskap, marknadsföring och försäljning och det är inte ofta som jag hittar en bok eller en hemsida som ger mig ny och värdefull information. De få guldkorn som jag hittar antecknar jag och lägger till i min kunskapsdatabas. Mycket vanligare är att jag ser stora löften om hur man snabbt blir rik på det ena eller det andra sättet. Men det tar inte lång tid innan det går att avslöja att det handlar om skräpinformation. Ofta är de här råden också etiskt tveksamma, vilket i längden aldrig är förenligt med framgång. Om vi lurar våra kunder – det minsta lilla – så kommer de förr eller senare att avslöja oss. Det räcker med att en enda kund känner sig lurad för att ett företag ska få enorma problem. Djungeltrumman är numera uppkopplad till internet, och på några sekunder kan år av seriöst arbete förstöras av ett enda misstag.

Är du också trött på felaktig, missvisande och överdrivet ”hypad” information som aldrig ger några resultat?

Rebel Business Consulting är skapat för att hjälpa företag som antingen redan har tillväxt eller som har tillväxtambitioner. Jag har många års erfarenhet av tillväxt och problemen som faktiskt följer med tillväxt. Jag förstår din situation och jag vill nå framgång genom att hjälpa dig att bli framgångsrik. Jag vet att jag låter som Tom Cruise i Jerry Maguire: ”Help me help you!” Men det är sant, min framgång beror på din framgång.

Tänk om du visste varenda steg på vägen till framgång

När du anlitar Rebel Business Consulting tar du ett avgörande steg: du har bestämt dig för att utveckla ditt företag. Oavsett om det handlar om att optimera ditt företags strategi, affärsmodell, marknadsplan och försäljningsstrategi eller om du vill få hjälp med målstyrning eller utveckla dig själv eller din ledningsgrupp så har du nu en en affärspartner som sätter dig och ditt företag i första hand. Jag är mitt företag och det innebär att jag aldrig kan skylla på någon annan. Jag levererar resultat eller så är jag ute ur matchen. Jag är redo att hjälpa ditt företag. Är du redo?

 

Boka en gratis rådgivning med mig. Under ett fysiskt möte eller telefonmöte på ca en timma går vi igenom ditt företags problem, utmaningar och möjligheter. Du får även möjlighet att diskutera strategiska frågor och aktuella problem under mötet.

Men innan du ringer mig rekommenderar jag att du registrerar dig för gratisrapporten ”Hitta dina drömkunder”.