2002-06-27
Klockan är 00:45 och det skulle vara bra att krypa ner i sängen och sova ett par timmar innan jobbet imorgon kl 09:00 men jag känner att jag vill uppdatera hemsidan så gott jag hinner innan vi sticker. Bara en dag kvar nu. Vi åker buss till Arlanda imorgon kl 18:45. Planet går på lördag morgon kl 07:00. Det känndes inte så stimulerande att behöva stiga upp 02:00 för att komma i tid till flyget så vi beslutade oss för att åka härifrån dagen innan och sova i terminalen istället. Bara att rigga upp tältet och spisa på lite frystorkat i Terminal 5... Undrar hur länge vi får vara kvar då... Hehe... Allt är nu packat och genomgånget, känns ok. Har i alla fall hyfsad koll på läget. Det blev tungt och stort! EN fullproppad 60l rygga med skor, liggunderlag, rep, yxa och sandaler utanpå och så en mindre 30l att ha på magen. Kanske inte optimalt packat, men vad ska man göra. tur att inte allt ska med till toppen...

2002-06-28
Nu bär det äntligen av till Mount Blanc!
Semester och äventyr i ett... Färdigpackat som en portion frystorkat!
Efter en busstur till Stockholm på ca 3h sitter vi nu och tar en öl på Arlanda flygplats. Planet lyfter som planerat vid 07:00 (29/6) och då börjar äventyret på allvar. Fan vad kul detta ska bli!

2002-06-29

Äntligen framme i Chamonix efter en hård natt på en bänk i Terminal 5, 2 h flygresa till Genéve och 6 h tågresa till Chamonix med 5 byten på grund av att vi väntade på fel tåg och kom helt fel... Kan bara säga att informationen på Franska tågstationer inte är av topp-klass. Har nu kollat läget i byn, kikat lite väderprognoser, packat om utrustningen, hittat ett hotell och sedan stupat rakt ner i sängen för att ta ett allvarligt snack med kudden.

2002-06-30
Kikade runt lite till i Chamonix, klätterbutiker överallt - Paradiset! Den samma prylbögen träder fram som en stolt figur i förgrunden. Sedan satte vi kroppen (inte Göran) i arbete och stack ut på en uppvärmningstur på 4 timmar och 700 till 1700 höjdmeter till en topp som heter Les Pyramides. Skönt att röra på sig lite efter resan och alla tågbyten.

2002-07-01

Acklimatiseringstur till 4000 höjdmeter idag, första gången på den höjden och glaciär. Tog kabinbanan till Aguille du Midi, riggade utrustning och tog oss ut bland topparna. UNDERBART! Tog en tur mot Mount Blanc du Tacul (4248m) och Mount Moudit Kände av höjden ordentligt, apatisk, svårt att andas och extremt jobbigt. Trodde inte att det skulle kännas av så mycket. Tobba och Thomas klarade det bättre mig. Fast vissa klarar ju höjden bättre än andra och jag var inte acklimatiserad alls. Skönt att komma ner igen, nu inväntar vi i Chamonix på bra väder för att köra toppturen... Har slagit upp vårt tält på an campingplats utanför Chamonix.

2002-07-02
Har idag kollat väder och det ser mycket bättre ut imorgon och övermorgon. Sedan sämre igen. Det är nu eller inte alls så vi har bestämt oss - Imorgon bär det av mot toppen!!! HÄRLIGT och ÄNTERLIGEN! Idag har vi mest ägnat oss åt förberedelser inför toppturen. Packat om allt och handlat mat samt gjort en kart rek över färdvägen. Kommer att bli kanonkul! Lite sömn sedan upp 05:00 för att hinna ta oss till tåget så att vi kommer till foten av berget och insteget till normalleden som ligger vid Nid Aguille - Eagles Nest (2372m).

2002-07-03
Påväg mot toppen kl 05:00! Äntligen.. Vandring ett par kilomenter in till Chamonix för att invänta det vanliga tåget som ska ta oss bort från civilisationen i Chamonix och till startstationen av den kuggstångsdrivna bergståg-banan upp till Nid Aguille. Vandring på klippa och bland lösa stenar och grus under ett antal timmar eller kanske ska jag säga större delen av dagen. Inte så värst stimulerande. Undefär lika romantiskt som att traska runt i en grusgrop en hel dag. Undrar om det är så här det känns att bestiga Aconcagua??! Allt eftersom färden tar oss uppför berget blir det roligare och roligare. Mer och mer brant och en större utmaning. Här och där finns stora kors resta som minne av omkomna klättrare. Tills sist når vi vår rastplats - Tete Rousse Efter rasten blir det lite skrämmande. En Tjeckisk klättrare ramlar ner för en ravin och omkommer troligtvis. Fick inte "äran" att bevittna händelsen personligen... Det fick däremot våra nya norska vänner Björn, Jörn och Niklas som vi slagit följe med från campingen. En av dessa herrar blir vid ett tillfälle tvungen att kasta sig på mage och krypa ihop liggande i mitten av den beömda ravinen med sten rasande ovanifrån, vi blir lite skrämda av händelsen men lyckligtvis kommer ingen till skada. Något senare kommer jag ikapp en grupp svenska tjejer. Precis när jag ska klättra förbi dem ser jag en sten komma ovanifrån och träffar den ena tjejen i gruppen rakt på handen. Den lyckas träffa så illa att den kapar av ett av hennes fingrar så att det pekar rakt upp. Bra om man vill visa vägen dit vi ska men inte optimalt för klättring och hon skriker av smärta. Detta får mig att fundera lite - Denna sten kunde lita gärna träffa mig på något annat ställe, om den träffat mig i ansiktet vad hade hänt då?

Nu återstår bara det sista och brantaste klätterpartiet innan vi kommer upp till "baslägret" Gouther Hut på 3817 meter. Vår klättring försvåras av att det börjat blåsa kraftigt och snöar. Den fina vandringen har på ett par minuter förvandlats till klättring på klippor täckta med snö med is under på vissa ställen... Inte så kul tycker vi! Till slut efter mycket slit och lite för stora risktagningar under klättring ovan molnen har vi tagit oss upp till vårt skydd för natten. Snö, åska och rejäla vindar präglar denna natt då vi försöker inkassera ett par timmars sömn. Det är en del folk här uppe denna natt, det svåra vädret har samlat alla typer av människor och vi undrar vad i helvete vissa av dem gör här uppe och hur de tog sig hit. Vi har t.ex Spanjoren som klättrade i jeans som när det började snöa tog på sig plastpåsar över sina slitna bomulls-vantar.

Vi har grabbarna grus (eller snarare gubbarna sten) som sitter och delar på ett par vinflarror i ett hörn. Eller killen som snor Tobbas damasker. Eller varför inte killen som helt plötsligt öpnnar dörren till stugan och springer runt ett par varv helt naken, nog för att helikoptrar kan vara bra att ha i nödfall men detta är lite för mycket... Vi sitter fast här uppe och inväntar rätt väder för att göra toppattacken, ingen toppbestigning inatt. Det gäller nämligen att ta sig iväg från Gouther Hut kl 02:00 för att kunna färdas på ett säkert sätt upp till toppen och förhoppningsvis tillbaka igen innan de hårda vindarna slår till vilket de oftast gör under eftermiddagen. Snön blir även jobbig och lite osäker att pulsa i på kammarna framåt eftermiddagen då den börjat smälta.

2002-07-04

Kl 08:30, alltså 6h efter optimal tid att påbörja toppattacken bestämmer vi oss för att det är nu eller inte alls... Vi packar utrustningen, fyller på vatten och sticker iväg. Iväg ut på glaciären och det känns faktist helt ok idag. Inga problem ännu med höjden. Det kanske var bra att vänta lite längre. Framåt Vallot Hut och på Les Bosses Rige börjar det blåsa rejält. Det blåser så mycket på vissa ställen att jag måste ner på knä för att inte tappa balansen och riskera att falla ner från kammen. Det är ju bara att hoppas på att jag i så fall faller ner på rätt sida. Frankrike på den ena och Italien på den andra. Frågan är vart det är bäst och vart det är högst försäkringsersättning? Som tur var fick vi aldrig reda på det. Det kanske var tur det för jag kom på när jag kom hem att min försäkring inte skulle gälla... Inte så kul. Det är bara jag, Tobba, Thomas och Niklas kvar nu. Björn och Jörn bestämde sig för att ta sig ner redan vid Gouther Hut och Tobba vände vid ca 4000m. Han hade ingen motivation och då är det lika bra att vända. Dumt att riskera hela gruppen. Till slut planar kammen ut och jag ser några personer stå stilla och jubla.

DET ÄR TOPPEN - JAG ÄR HÄR! Kl är 13:38 och jag står och beundrar en fantastisk utsikt. Det går inte att beskriva i ord vad vackert det är. Samtidigt som jag är helt slut av påfrestningen. Thomas har kört ett hårt tempo. För hårt för mig. Många gånger har jag tagit mig 5m för att sedan varit tvungen att vila i någon minut. Mitt hjärta har aldrig någonsin slagit fortare och hårdare. Det har studvis varit den största ansträngningen jag varit med om och utsatt min kropp för. Helt slutkörd och utan vatten, bara en stor isklump i vattenpåsen står jag helt ofattbart på toppen. Det blåser och börjar bli kallt. Vill bara ner nu, tar ett par blider med Thomas kamera och med Niklas kamera - Min har förstås säckat ihop totalt av kylan. KUL - NOT!!!!
Nu är vi halvvägs...
Nu gäller att skynda sig ner till Gouther Hut innan det börjar blåsa mer och innan det blir mörkt. Vägen ner blir odramatisk bortsett från att jag lägger mig ner för att vila vid Vallot Hut och somnar av utmattning och vätskebrist. Kommer ner välbehållna men trötta till Gouther Hut kl 16:00, vilar, dricker vatten och vräker i mig mat i en timma sedan bestämmer vi oss för att ta oss ner till Nid Augille och bergsbanan innan kvällen. När vi kommer dit märker vi att det sista tåget redan gått... Underbart med lite motion! Vi börjar trötta som vi är att traska nedåt.... och traskar... och traskar... och traskar...Till slut orkar vi inte längre utan slår läger på en perong vilken tåget nästa dag ska gå ifrån, förhoppningsvis... Kl 22:00 somnar jag i tältet efter 10h klättning utan vila och nästan inget vatten samt ca 3000 höjdmeter avverkade. GODNATT!

2002-07-05

Vaknar av ett en hel hög med Japaner stormar perongen där vi tältar... Med sina enorma kamror större än hela deras packning och galciärglasögon stora som 32" widescreen skärmar springer de runt och skriker till varandra. En av dem är helt facinerad av min packning så jag sätter på honom min ryggsäck varpå han fullkomligt håller på att ramla baklänges. Kan aldig tänka mig att dessa beniga gamla tanter med denna utrustning kommer att ta sig till toppen. De har i alla fall en guide med sig - Stackars man! Hemma på campingen igen 11:05 tar jag den skönaste duschen i världshisorien.. Skoskav, ont i vader, knän, lår, axlar och trött i huvudet. Sedan tog jag en iskall Heinekken på campingen och det var är den godaste jag druckit i hela mitt liv!

2002-07-06
Regn hela dagen... Var i centrum och fönstershoppade klätterprylar. Köpte i alla fall nya klätterskor. På kvällen var det PAAARTY! Satt på puben och snackade med våra nya norska vänner sedan vidare till Le garage. Ett sunkigt Finlands färja look-a-like place som heter Le Garage.

2002-07-07

Klippklättring i Lac des Gaillands heldag med nya klätterskor. Solat, ätit glass, käkat middag och tagit ett par kalla öl. Livet är underbart!

2002-07-08
Packat allt och stack in till Genéve idag. Gick lite smidigare, bara två byten med lite väntan emellan. Det känns konstigt att det ska ta 6 timmar att ta sig 8 mil i detta land... Inte lika roligt att åka hem som att sticka iväg.

2002-07-09
Väntan, väntan, väntan och lite väntan... Har idag väntat 20 timmar på Geneve´s flygplats och 4 timmar i Bryssel. Som tur är fick Tobba tag på en kompis som kan komma och hämta oss på Arlanda . Då slipper vi sitta och vänta en massa timmar på att Swebuss ska komma och plocka upp oss. Vi kommer hem 4 timmar tidigare än beräknat.

2002-07-10
Sitter hemma vid datorn igen. Tillbaka till vardagen! Känns inte lika uppåt som innan jag åkte... Kommer ta ett tag att smälta denna upplevelse som vi varit med om. Det har i alla fall varit extremt roligt och lärorikt. Kul att se hur jag fungerar på hög höjd och med låg energinivå. Jag ska definitivt iväg igen. Har kikat lite på Matterhorn och en travers över Mount Blanc du Tacul - Mount Maudit - Mount Blanc samt ett par andra klassiker i området.

Dagbok från bestigningen dag för dag. Rappporter om händelser runt resan och vad som hände.
Tag mig dit >>
Bilder från bestigningen, samt övriga bilder som har med resan att göra.