Archive for the ‘entreprenörskap’ Category

CEO
Står för: Chief Executive Officer.
På svenska: Verkställande direktör.
Arbetsuppgift: Ansvarig inför styrelsen för den löpande förvaltningen av bolaget.

MD
Står för: Managing Director.
På svenska: Verkställande direktör.
Arbetsuppgift: Samma som CEO. Används främst i Storbritannien.

CFO
Står för: Chief Financial Officer.
På svenska: Ekonomichef.
Arbetsuppgift: Ansvarar för företagets finanser.

CTO
Står för: Chief Technology Officer.
På svenska: Utvecklingsansvarig.
Arbetsuppgift: Chef för företagets forsknings-, teknik- och/eller utvecklingsavdelning.

CINO
Står för: Chief Innovation Officer.
På svenska: Innovationsdirektör.
Arbetsuppgift: Ansvarar för företagets innovationsprocess gällande strategier, affärsmöjligheter och ibland även teknik.

COO
Står för: Chief Operating Officer/President.
På svenska: Operativ chef.
Arbetsuppgift: Ansvarar för det operativa arbetet i företaget.

CIO (alternativ 1)
Står för: Chief Information Officer.
På svenska: IT-chef.
Arbetsuppgift: Ansvarar för driften av företagets interna informationssystem och ofta även kommunikationssystem.

CIO (alternativ 2)
Står för: Chief Investment Officer.
På svenska: Investeringsdirektör.
Arbetsuppgift: Ansvarar för företagets investeringar och placeringar. Ofta handlar det om värdepapper men det kan även vara exempelvis fastigheter.

CCO
Står för: Cheif Communications Officer.
På svenska: Informationschef.
Arbetsuppgift: Ansvarar för företagets externa kommunikation och pr.

KAM
Står för: Key Account Manager.
På svenska: Försäljningschef/storkundsansvarig.
Arbetsuppgift: Ansvarar för utvalda och speciellt viktiga kunder.

FAM
Står för: Future Account Manager.
På svenska: Försäljare.
Arbetsuppgift: Lär sig försäljning för att i framtiden bli en KAM.

Om man har en hobby t.ex. att sy eller något annat hantverk, jakt, fiske eller odling så kan man sälja sina alster utan att behöva starta företag om verksamheten inte har något vinstsyfte.

Om du får överskott från din hobbyverksamhet beskattas du i inkomstslaget tjänst. Du betalar då själv dina sociala avgifter i form av egenavgifter.

Om man däremot har vinstsyfte med en verksamhet räknas det som näringsverksamhet och man behöver starta en enskild firma, aktiebolag eller någon annan företagsform för att driva verksamheten och du blir då också bokföringsskyldig.

Om du bedriver din verksamhet yrkesmässigt och självständigt, ska den beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet.

Det är relativt lätt att starta sin enskilda firma eller ett aktiebolag via siten verksamt.se men för den som aldrig gjort det förut och vill spara tid så kan man ta hjälp.

Starta-enskildfirma.se hjälper nyföretagare med etablering av Enskild firma, förklarar och går igenom skatteregler och andra viktiga punkter som man måste veta när man startar företag i Sverige. F-skatt, hemsida, Domänregistrering, logotyper är en del av de tjänster man får hjälp med till en låg fast avgift på 589kr inklusive moms. Dessutom får man en kostnadsfri E-bok med all information som behövs för att komma i gång med företaget samt rådgivning från en bolagsexpert.

Dessutom får man utan extra kostnad hjälp att uppgradera företaget till ett aktiebolag om man vill göra det inom 12 månader.

Kom igång med Starta-enskildfirma.se du också.
 

Många som driver en verksamhet kanske märker att ”det går runt” d.v.s. att verksamheten täcker sina kostnader och i bästa fall ger ett litet överskott men inte så mycket som man önskade eller som skulle krävas för att fullt ut leva på verksamheten.

Man kanske inte heller har möjlighet att höja priserna utan att tappa omsättning och det finns inte heller möjlighet att kraftigt öka omsättningen i nuvarande form.

Då kan lösningen vara att tjäna pengar på kringtjänster. Du har ett visst antal kunder som antingen besöker din fysiska butik eller din webbsida. Fundera över vilka ytterligare tjänster du skulle kunna erbjuda dessa individer.
Kanske kan du sälja något annat, men som ändå är relaterat. Har du en gårdsbutik eller handelsträdgård kanske du kan hitta en produkt som alla behöver eller iallfall köper med jämna mellanrum t.ex. kakburkar, honung, strumpor etc. och fråga om kunden inte även vill köpa detta.

Har du en e-butik kan du på samma sätt kanske ha ett erbjudande vid kassan som kunden kan köpa till. Gärna någon prisvärd produkt som man gärna tackar ja till.

Du kanske också kan tjäna lite extra på att marknadsföra andra företags produkter eller tjänster t.ex. ha samarbeten där du skickar med något reklamkort från någon samarbetspartner till dina kunder eller så kan du be om tillåtelse att skicka e-post till dina kunder med partnererbjudanden. Använd t.ex. med någon rabattkod så att erbjudandet upplevs positivt för båda parter.

Tänk också på att det ofta är kostsamt att skaffa en ny kund så försök att få dina existerande kunder att bli återkommande kunder och beställa igen.

En av fördelarna med att vara sin egen är att man kan styra över både när och hur mycket man ska jobba. Visserligen minskar inkomsterna vanligtvis med minskad arbetsinsats, om man inte lyckats väldigt bra med att komma igång med passiva inkomster. Men om man ser till att ha låga fasta utgifter och flera olika inkomstben klarar man sig ofta bra även med lägre inkomster i perioder.

Genom att hålla nere omkostnaderna i verksamheten kan man också hålla lägre priser vilket bidrar till att ge nöjdare kunder. Om man t.ex. väljer att själv sköta bokningar och skaffa kunder kanske man får färre kunder än om man haft en manager eller ett säljbolag, men man kan styra över vilka kunder man vill jobba mot och hålla nere priset till de kunder man har. Om man t.ex. jobbar som föreläsare så kan man t.ex. vara ansluten till en bokningsbyrå som är bra på att sälja in dig till kunderna och som ofta lägger på en hög procentandel jämfört med vad du tar för att hålla din föreläsning. Att kunden har betalat dyrt för att höra dig föreläsa kan iochförsig vara bra eftersom man tenderar att värdera det som man har betalat mycket för högre. Men risken finns också att kunden känner att den har betalat ett överpris och därmed blir mindre nöjd med bokningen. Och det ger naturligtvis negativa konsekvenser framöver.

För att ytterligare hålla nere priset ut mot kund kan man titta på alternativa sätt att delfinansiera verksamheten. Om man skapar en föreläsning eller en föreställning kanske man kan söka bidrag eller hitta sponsorer som står för en del av kostnaden. Priset ut mot kunden kan då hållas lågt och de känner att de har fått mycket valuta för pengarna.

Ofta har man fullt upp som företagare och ibland kör det ihop sig ordentligt och man kan behöva ägna mycket tid åt att lösa någon krissituation som uppstått om tekniken havererar eller något annat oförutsett händer. Eller om det helt enkelt bara blir en arbetstopp och det finns hur mycket som helst som behöver göras.

För att orka med detta behöver man återhämtning med jämna mellanrum. Så se till att vara uppmärksam på när det faktiskt inte är så mycket brådskande saker som behöver uträttas i företaget. Naturligtvis behöver man hålla koll på så att det inte beror på att det inte finns någon efterfrågan för företagets produkter så att man långsamt är på väg mot konkurs, men det kan vara en dag när allt har flytit på och man har fått flera viktiga moment gjorda. Sitt då inte kvar till kl. 17 bara för att du ska som en anställd kanske måste göra (Nåja, de kan iof sitta och slösurfa) men som företagare är du ju fri att inte bara ta ledigt utan det behöver inte ens se ut som att du jobbar. Gå ut i solen, ta ett motionspass eller unna dig en timme på en relax.

För du kan räkna med att när du minst anar det så tornar jobbet upp sig igen och då gäller det att vara utvilad och kunna hugga i.

Som företagare får man kanske en hel del förfrågningar där den spontana reaktionen är; Nej, det kan vi inte tillhandahålla.

Det kan handla om förfrågningar om produkter som man inte har i sitt sortiment, avancerade jobb som man aldrig utfört förut eller arbeten som man känner att man inte har tid för.

Istället för att bara säga nej kan man fundera över vad som skulle krävas för att säga ja. Ofta handlar det om pris eller att man behöver komplettera med ytterligare resurser eller kunskap.

Så ibland kan det vara en ide att istället för att säga nej, säga ja, men till ett pris som vida överstiger den beräknade kostnaden för att utföra arbetet. Om man t.ex. behöver ny kunskap kan man lägga på hela kostnaden som vidareutbildningen skulle kräva. Om det är en förfrågan om ett jobb som kräver extra personal ger man ett anbud som betalar personalkostnaden kanske en månad längre än beräknad tidsåtgång.

I de flesta fall kommer då kunden att vara den som tackar nej, men i vissa fall kommer din väl tilltagna offert att accepteras och du kan göra ett arbete som utmanar och utvecklar dig och din verksamhet.

I vilket fall så behöver du inte säga nej. Låt hellre motparten vara den som säger nej.

bosslevelpodcast.com/

är en intervjupoddcast med intressanta människor som lyckats. På hemsidan får man dessutom fördjupningar och fördjupande länkar.

Det finns några hemligheter för att lyckas med affiliate eller egen försäljning av produkter via ehandel.

Det kan handla om att satsa på High ticket produkter, d.v.s. dyra produkter eller produkter som betalar höga provisioner eller har höga marginal.

Den andra hemligheten är automatiserade försäljningar – en autopilot – en säljkanal där din produkt kan beställas med ingen eller minimal arbetsinsats från din sida.
Det är viktigt att säljkanalen konverterar bra. Genom att göra Split testing (A/B test) kan man se vilkenav två varianter som konverterar bäst och på så sätt kan man hela tiden testa nya utformningar och använda den som konverterar bäst.

När man har en bra konverterande säljkanal kan man börja med betald marknadsföring. – Marknadsföringen bör vara riktad, nå rätt målgrupp och de som letar efter din produkt och har råd att köpa den. Det är viktigt att man kan följa upp resultatet av marknadsföringen t.ex. se hur många sales den genererar och därmed se vad man tjänar i förhållande till hur mycket pengar man lägger ner. Bra kanaler för marknadföring kan t.ex. vara sociala medier eller sökannonsering.
Följ upp resultat och fortsätt, och öka volymen på de kampanjer som är lönsamma och avsluta de som inte är lönsamma.

I vårt samhälle finns det ständigt trender. Inte bara tillfälliga flugor eller modetrender utan mer långsiktiga förändringar som uppstår när innovationer eller idéer träffar människors grundläggande behov på ett nytt sätt.

När en trend uppstår bygger den på att en innovation eller en händelse på ett nytt sätt kan tillfredsställa våra behov.

T.ex. e-handelns uppkomst handlar om att vårt behov av att köpa saker flyttade från analogt till digitalt. Vi kan köpa samma saker utan att ha närheten till en butik och därmed spara tid och uppnå andra fördelar.

Genom att förutse en trend kan man förutsäga saker om framtiden och genom att positionera sitt företag utifrån det kan man lyckas med sitt företag, eller hitta företag som kommer dra nytta av kommande trender och investera i dessa.

För att kapitalisera på en trend gäller det inte bara att se en trend utan även att ha rätt timing.
Exempel på företag som sett stora trender men misslyckats p.g.a. fel timing är t.ex. boo.com som tidigt ville sälja mode på nätet, men som satsade stort innan tekniken och kunderna var mogna för den här typen av försäljning av mode.



Den svenska entreprenören Jakob Johansson ska bygga ett entreprenörsparadis, kallat Tampah Hills med 120 villor med tillhörande kontorshotell, restauranger, sportområde, parker. Anläggningen blir på den södra änden av den indonesiska paradisön Lombok.

Verksamheten ska bli en integrerad del av lokalsamhället och vara med och utveckla området till ett mer hållbart samhälle. Bl.a. använder man sig av lokala byggföretag och lokala byggmaterial vid byggnationen och man planerar också för en plaståtervinningsstation etc.

Platsen där Tampah hills kommer att byggas är en kulle där varje hus ska följa kullens form för att inte bryta den naturnära känslan. Man kommer också plantera 16.000 träd till det gröna parkområdet.

Utsikten från den första planerade villan i Jakob Johanssons Tampah Hills.

Sedan tidigare har bland annat extremsport-profilen Jon Olsson och youtube-stjärnan Alex Cheng Loew investerat i projektet och under slutet av 2018 tog Jakob Johansson in ytterligare 20 miljoner kronor i kapital för att kunna fullfölja sin vision. Pengarna kommer från Andreas Källström, Mattias Holmström, Johan Bladh, som alla tre investerat privat i Tampah hills. I kapitalrundan 2018 värderades Tampah hills till 100 miljoner kronor.

I början av november 2018 togs första spadtaget för det första huset och 2022 räknar man med att minst 20 villor i den nya byn står klara. Medlemmarna betalar en fast månadsavgift för tillgång till olika tjänster och kontorshotellet. Själva driften ska även finansieras med uthyrning av lokaler. Ägarna räknar med att även kunna hyra ut villorna periodvis så att de kan utnyttjas även när ägarna är borta.

Jakob Johanssons egen entreprenörsresa började 2010 på en resa i Indonesien där han hjälpte till att lansera lokala flipflops på den europeiska marknaden.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...