TROLLTIDER
en Familjemusikal
av Lasse Dahlberg
uppförd av KLIV-teatern
1997


Text: Maria och Camilla Gripe
Sångtexter: Britt G Hallqvist och Camilla Gripe

Musik: Lasse Dahlberg och Björn Isfält

Regi: Björn Skjefstad
Scenografi: Jompa Ahlgren
Foto: Lars Bägerfeldt
©copyright 1998 - Blåeld Musikteater

| tillbaka|bildarkiv |

   
 

Kära publik!

Jag är teaterregissör för Trolltider och när jag skriver detta är det tre veckor kvar till premiären. Och just nu undrar jag om vi ska hinna med att få pjäsen spelklar. För då måste de bärande rollerna få mycket ledigt från skolan och hur skall det då gå för dem i de olika ämnena?

       
 

Jag hoppas att alla, både publiken och alla på och runt scenen genom teatern får det så roligt som det bara går. För min del har Trolltider lärt mig att inte vara rädd för att vara lite barnslig, att inte vara så allvarsam hela tiden.

Här måste jag säga att Lasse Dahlberg är duktig på att släppa loss. Du vet, Lasse, han som ansvarar för texterna och musiken i Trolltider. Livet blir faktiskt roligare att leva, om jag vågar vara mera barnslig och om jag försöker komma loss lite och inte vara så rädd.
En dag när vi arbetade med improvisationer på teatern kände jag att jag inte ville vara vuxen. Lite kusligt!

Det är alltid roligt att arbeta med KLIV-teatern. I mitt yrke reser jag runt i Norden och regisserar, men jag ser sällan en så fin teater med en så stark inre vilja att spela och sjunga som här på KLIV-teatern.

Kära publik! Ta vara pa KLIV-teatern! Teatermänniskor är ofta känsliga och "spröda" och behöver stöd för att finnas kvar. Försvara KLIV-teatern och stöd de idéer och visioner som gruppen har.

Inte får jag skvallra om vad ledningen har för planer inför framtiden, men 0J vad spännande om dom får som dom vill!

Tusen tack för att jag fick vara med och spark i baken och lycka till, både teaterfolk och publik med alla spelningar på KLIV-teatern.

Många hälsningar från er regissör Björn Skjefstad

Kan lärare och föräldrar stå ut med att vi måste öva så mycket? Jag hoppas på att dom som spelar med i Trolltider får något annat tillbaka istället. Att dom lär sig något om troll och äventyr, också om detta med att våga vara barnslig. Kanske också om hur det är att vara mobbad, att man måste hjälpas åt i svåra tider, att det är spännande med återvinning, att brottas med sig själv och brottas med andra i kravfull gemenskap och att ha sanslöst roligt!

       
 

Producenten Biggan Dahlberg:

En mångårig dröm blir verklighet

- Att sätta upp Trolltider som musikal har varit en dröm i många, många år, säger Biggan Dahlberg, producent på KLIV -teatern.

- Trolltider är ju ett material som griper en i hjärtat. Alla upphovsmännen, författarna Britt G Hallqvist, Maria och Camilla Gripe, kompositörerna Lasse Dahlberg och nyligen avlidne Björn Isfält, har känt så varmt för TV-serien att vi nästan inte vågat göra den stora förändring det innebär att förvandla 24 julkalenderavsnitt till en musikal på två timmar. Men alla underbara trollfigurer är förstas kvar och all musik. Man kommer att känna igen sig - och ändå är det en helt egen föreställning.

Det här är KLIV-teaterns tredje stora produktion och den första familjeföreställningen. Det märks också i rollbesättningen. Många ungdomar finns med i kören och de två huvudrollerna Daisy och Gloria, spelas av en 15-åring och en 17-åring.

 
   
 

Det är fantastiskt roligt att samla människor i helt olika åldrar. Amatörer och professionella arbetar sida vid sida alla får hjälpas åt, inte minst med det praktiska arbetet på teatern. Allas kunskaper behövs. Också ungdomarna får ta ett stort ansvar.

Inför produktionen av Trolltider har Biggan Dahlberg och KLIV -teatern vänt sig till näringslivet i länet. Och de har mött ett stort gensvar, kulturen behövs för att locka människor att flytta till Lidköping med omnejd. Flera företag är med och sponsrar. Cramo lånar ut sina Baja-major, Mode Elisabeth står för Häxans underbara hatt. NTF lottar ut en cykelhjälm vid varje förestallning och alla barn i publiken får reflexer med sig hem!

Biggan Dahlberg är som vanligt med själv och spelar en av de större rollerna. Denna gång är hon häxan Mara.

- Jag tycker det är så roligt att på scenen få vara lite tokig; lite odräglig, inte så snäll och inte alls klok! Det kan man ju sällan få vara i det verkliga livet

(Repotage:Eva Kaijser)

     
 

Författarna Maria och Camilla Gripe:

Gemensamma fantasier blev Trolltider

- Trollen och de andra figurerna i Trolltider har sin upprinnelse i de djupa småländska skogarna intill vårt sommarställe i Aneby. Där vandrade jag med Camilla när hon var liten, och det var där vi fantiserade kring troll och skogsmystik.

För Maria Gripe har trollen i Trolltider alltid funnits - i fantasin. Men de fick ligga länge och vänta på att få en dramatisk gestaltning. Först på äldre dar, när hon redan skrivit över 30 böcker, fått många priser och blivit en av våra mest lästa barnboksförfattare, först då kom en förfragan från TV om att göra en julkalender. Då hade dottern Camilla, också författare, hunnit bli 30 år och tillsammans började de skriva ner sina gemensamma barndomsfantasier till en hel berättelse.

Det var underbart att se hur berättelsen växte fram i studion, minns Camilla Gripe. Hur alla inblandade - regissör, skådespelare, musiker - inspirerades av trollen och hur till exempel dekoren byggdes upp i jätteformat. Trollen är ju bara 15 cm höga - en blåbarsbuske blir ju som ett stort träd! Det var väldigt lekfullt och fantasieggande.

Vad är det för skillnad på troll och vättar?

Vättarna är ju hustomtar! Det är människoliknande varelser. Som inte har någon svans. Trollen däremot har svansar och stora öron. Ändå är de vackra...

Vilka är era favoriter?

Alla är ju underbara, säger Maria Gripe. Men jag har en klockarkärlek till Mara. Hon är så överraskande, man accepterar henne direkt trots att hon är elak, småstygg och triumferande. Utan henne hade hela historien blivit för söt.

Att Trolltider nu sätts upp som musikal på scenen tycker både Maria och Camilla är bara roligt.

-Det var ju så mycket musik redan i TV serien, så den passar säkert utmärkt som musikal, tror Camilla Gripe. Men man skall akta sig för att jämföra musikalen med TV-versionen. Det är helt två olika saker.

(Repotage:Eva Kaijser)

   
   

Kompositören Lasse Dahlberg:

Kören bär hela musikalen

-Den stora utmaningen har varit att omvandla denna TV-klassiker till en teatermusikal på scenen, säger Lasse Dahlberg, kompositör och musikalisk ledare för KLIV-teatern.

Tillsammans med Björn Isfält skrev han musiken till de 24 avsnitten i TV:s julkalender 1979. Ingen anade då hur älskad och omtyckt denna TV-serie skulle bli. Den har sedan dess sänts i repris flera gånger - det finns inte många barn i Sverige som inte känner till Daisy, Gloria, Dorabella, Gorm och de andra trollen.

En viktig orsak till seriens popularitet har varit den härligt, smittsamt livsglada musiken.

Musiken skulle bygga på enkelhet och rytm - det gäller också nu när TV-serien gjorts om till en scenversion. I TV var Trolltider en teaterföreställning med sång. I den här nya versionen är Trolltider en musikal med körpartier och mycket nyskriven musik. 40 sångare på scenen. Kören får agera stenar, buskar,fåglar och hela skogen är besjälad med ljud.

För Lasse Dahlberg är TV och teater två helt skilda ting. TV bygger på närbilder och spännande ansikten, teater är en totalupplevelse där man inte kommer den enskilda människan så nära. Det är därför kören och musiken blir en så viktig del av hela föreställningen.

Senast Lasse Dahlbergs musik hördes i Lidköping var vid invigningen av det nya Vänermuseet. Då uruppfördes hans balettstycke Varma Vågor Vid Vänern" för 5O dansare, 60 körsångare och en liten orkester. Det blir tvära kast att därefter skriva musik till en familjemusikal.

-Jag tycker att det är väldigt inspirerande att utgå från bra texter och skriva musik som passar in i ett visst sammanhang.

Amatörerna på KLIV-teatern är en så entusiastisk ensemble. Det gör att jag vågar experimentera musikaliskt och det är vansinnigt roligt.

(Repotage:Eva Kaijser)

 
       
 
Ellinor Rask är nio år och har varit medlem i KLIV en stor del av sitt liv.
- Jag var med i Romeo och Julia uppsättningen. Mamma (Kicki Rask) gjorde scenografin till den föreställningen.
Ellinor tyckte att det var jättekul att vara med i Romeo och Julia. Efter att ha tagit en paus under Canterbury Tales tar hon nu nya tag i Trolltider.
-Jag är minivätten. Jag får ha hängslebyxor och stora tofflor. Men sminket har jag inte fått än, berättar Ellinor när jag frågar vad hon spelar.

Det har blivit många repetitioner under våren.

- Jag har repat minst två gånger varje vecka och eftersom jag bor ute pa Kållandsö blir det en hel del resor också.
Men det är det värt! Jag tycker detta är så kul!

Skolan och läxorna då?

- Inget problem och har jag läxor gör jag dem pa KLIV - Repetitionerna är roliga.
Fast regissören Björn är sträng ibland men det blir ju bra och det är det som är huvudsaken!

Ellinor funderar en stund på frågan om hon är nervös innan föreställningarna.

- Nej..nja..jo, det är nog lite nervöst precis innan, men det går över när jag kommer in på scenen och börjar sjunga.

Framtidsdröm som skådespelerska?

- Nja..kanske.

(Reportage: Kajsa Hallberg)

 
 

Rimkonstnären Britt G. Hallqvist:

Att skriva poesi är att sväva

"Lilla lykta lys i mörkret så att mina fötter ser. Hjälp dem så de inte snubblar ge mig mod, jag ber.

Tack nu är jag stark och stor större än jag nånsin tror"

Grottor, vild natur och stora träd som man kan hänga i med knävecken. Sådan var den barndomsmiljö på Gotland som Britt G. Hallqvist växte upp i på 2O-talet. Det var en fantasifull, äventyrsfylld barndom där hon var ensam flicka bland fem busiga bröder.

Genom sitt långa liv har Britt G. Hallqvist behållit barnet levande inom sig. Hennes dikter, verser, rim ocb ramsor hoppar och skuttar, skrattar och undrar. De är precis så klurigt kloka som bara riktigt små barn kan vara när de betraktar världen. Britt G. Hallqvist har lekt och arbetat med ord hela sitt liv. Hon har översatt stora dramer av Shakespear och Goethe, hon har skrivit läroböcker och mängder av vackra psalmer som älskas av gammal som ung.

Men helst av allt skriver hon poesi för barn - fast hon tycker inte man ska dra så skarpa gränser mellan barn- och vuxendikt. Många dikter för vuxna kan passa barn också, menar hon. Och många av hennes barnpsalmer är mycket omtyckta av äldre.

Trolltider minns hon som det första stora projektet tillsammans med Lasse Dablberg. Sedan skrev de bland annat en barnopera tillsammans - Sagoprofessorn - som spelades på Stockholmsoperan. Därefter har hon varit en ofta förekommande gäst hemma hos Lasse ocb Biggan i Västerplana på Kinnekulle.

Deras senaste samarbete gällde KLIV-teaterns föregående produktion av Canterbury Tales. Det var Britt G. Hallgvist som stod för den svenska översattningen av de mustiga och frispråkiga medeltida versraderna. För trots de många fromma psalmerna kan Britt G. Hallqvist plocka fram en helt annan, burlesk verskonst. Ofta med mycket humor i.

Har man tur kan man få höra benne läsa sina egna underfundiga, sorglustiga eller drastiska verser i någon av de gamla kyrkorna runt Kinnekulle. Om man har tur...
(Reportage:Eva Kaijser)

   
       
       
  Bernt Franckie som har ritat kostymerna:

Kläderna skall vara en fröjd för ögat

Bernt Franckie jobbar halva året som konstnär och andra halvan av året som scenograf på TV. Det är han som ritat kostymerna till Trolltider. Det är efter hans skisser och anvisningar som sömmerskorna Gunnel Gustafsson och Linda Pohlenz sytt.

Och han har lång erfarenhet. Redan 1968 började han på TV som scenograf. Vem känner inte till Beppes Godnattstund där han gjorde scenografin och lånade sin röst till dockan Hungran. "Beppe, får jag fråga dig en jätte enkel sak som du kanske kan svara på", den frasen känner säkert de flesta till som sett serien.

-Kläderna har stor betydelse. De skall vara en fröjd för ögat samtidigt som de skall skapa en karaktär för skådespelaren, säger Bernt Franckie.

Han började sitt arbete med att läsa igenom manus. Och efter att ha hört Maria Gripes funderingar om hur trollen skulle se ut började han skissa. Han såg flera av skådespelarna i KLIV-teaterns förra uppsättning, Canterbury Tales, och hade dem i bakhuvudet.

Men han har inte haft TV-serien Trolltider i tankarna när han tecknat utan har skapat sina egna små troll och figurer.

- Att göra en barnföreställning innebär att man måste vara extra tydlig och direkt. Allt måste gå fram och klinga ut ordentligt.

Återvinningstänkandet har lyst igenom även här liksom i scenografin. Det har samlats in både tyg och skinnbitar till kostymerna.

-Jag är verkligen nöjd och tycker att sömmerskorna är skickliga och har gjort ett jättejobb.

Då är det bara premiären kvar.
(Reportage: Kajsa Hallberg)

 
       
  Scenografen Jompa Ahlgren

Återanvändning speglar sig i scenografin

Jompa Ahlgren har gjort sceno- grafin till Trolltider.

- Det är ett mycket intressant och roligt arbete. Jag tvekade inte en sekund när jag blev tillfrågad.

Men Jompa är långt ifrån nybörjare. Han har gjort scenografi åt Länsteatern innan och till vardags är han konstnär. Men han försörjer sig även som teckningslärare på högskolan i Skövde.

- Det gäller att ha en bra idé när man sätter igång. Sen är det bara att köra.

- Scenografin till Trolltider har jag byggt på motsättningarna mellan staden Lidköping och det orörda Kinnekulle. Kanske är motsättningen överdriven men jag har byggt en stor del på den. Lidköping står för det lite moderna, blanka grejor, fabriksskorstenar, rör. Där bor Vätten.

- Sen är det det orörda Kinnekulle, där Häxan bor. Kinnekulle är skog och grottor, Mörkeklevsgrottan.

Att få teaterpubliken att känna sig delaktig är viktigt. Publiken kommer in genom stubben och går genom scenografin. De ska känna sig små. Trollen är ju bara 15 cm höga egentligen.

- Det är stor skillnad mellan TV och teater. I TV har man mer möjligheter. Där kan man ju styra tittarna och bygga upp flera olika scenerier. Här måste alla miljöer finnas på scenen på samma gång. Sedan får man ändra genom olika knep så som ljus mm.

Så här tre veckor före premiären spikas, målas det och sågas för fullt.

Han har haft hjälp av flera flinka snickare som skall få allt färdigt till premiären.

- Det ar klart att vi hinner även om det är lite stressigt nu det sista. Men det hör till.

De flesta idéer har han kunnat genomföra utan större problem. Men som han säger, "Det är klart att man ändrar under resans gång, man ser ibland att det inte fungerar med hur skådespelarna skall agera men då är det bara att ändra."

Återvinning har varit nyckelordet för KLIV-teaters tidigare uppsättningar, likaså denna gång.

- Ungefar 95% av materialet är gammalt. Vi har fått köpa in några masonitskivor plus lite andra saker.

Jompa har också samarbetat till stor del med rekvisitören Kicki Rask.

- Gränserna är ganska flytande mellan våra arbeten. Så vi har hjälpts åt en hel del. Allt skall ju göras!

(Reportage:Kajsa Hallberg)

 
       
    Välkommen kära teaterpublik!

"När trollen har samlats från öst och från väst då vet hela skogen att då blir det fest.
Då hukar sig häxor och ropar: "0 ve" och under ett asplöv darrar en fe.
När trollen har samlats från öst och från väst, vet alla säkert att då är det fest!"

Med stor kärlek, respekt och tacksamhet till TROLLTIDERS upphovsmän Maria och Camilla Gripe, Britt G Hallqvist, Lasse Dahlberg och Björn Isfält presenterar KLIV-teatern TROLLTIDER som familjemusikal.

Vi har gjort det med stor entusiasm, under tidspress och mycket dålig ekonomi, vi har gjort det med körsång, musik och fantasi.

Vi har gjort det med omgivningens stöd och glada tillrop.

TACK för material och tjänster och ett oerhört stort engegemang ifrån privatpersoner, industri, näringsliv, kommun, landsting, länsarbetsnämd, arbetsförmedling och studieförbund!

TACK snickare, sömmerskor, rekvisitörer för tålamod, fantasi och gott hantverk!

Och TACK kära ensemble! Ni som utan att någonsin klaga över väntan och kalla lokaler, generöst bjudit på glädje, kunskap, kreativitet och en oerhörd vilja att genomföra denna musikal.

Ett särskilt TACK till KLIV:s fantastiska ungdomar, som med skratt, ansvar och otrolig energi bjuder på infall och egna lösningar! Låt dom synas i press och media!

Det ger hopp och tillförsikt inför framtiden.

"Det är en dag i morgon också! Nå´t att glädja sig åt eller hur?"

Vi på KLIV-teatern hoppas att Trolltider blir en fest också för er!

Biggan Dahlberg
Producent och teateransvarig

 
       
       

| tillbaka|bildarkiv |


©copyright 1998-2003
created by Nehlins WebDesign
Mats Nehlin, Källby

mats@nehlin.com