Monday, November 2, 2009

Telenor lurar och behandlar kunder illa!

Jag har nyligen haft både chattkonversationer (många) och ett telefonsamtal med den så kallade iphonesupporten (020-222 222) på telenor och värre kundservice får man leta efter.

Här kommer händelseförloppet:

Först och främst skaffade jag telenors affärspaket där turbo-3g surf ingår. Den första veckan gick internet väldigt segt med min medföljande dongle och via bredbandskollen fick jag reda på att jag hade 0.3mbit ner och 0.1mbit upp.

En chattkonversation senare fick jag svaret att turbo-3g inte var aktiverat. Hallå? det var ju med turbo 3g jag beställde.

När iphonen fick internetdelning blev jag jätteglad för att slippa ta med sig donglen. Nu gick internet segt igen. Jag bestämde mig för att chatta med telenor igen och fick bara svaret "-har du startat om mobilen?" bla bla bla.
Jag la projektet på is ett tag men nu när jag verkligen måste ha snabbt internet för att kunna se på föreläsningar så bestämde jag mig för att ta en titt igen.

Först startar jag upp en chat med "teknik-avdelningen" och så fort jag nämnde ordet Iphone så blev jag tvungen att ringa 020-22 22 22 eller Iphonesupporten som hon kallade den.

Sagt och gjort, jag ringde dit och fick hjälp av en jättetrevlig kille, han sa att jag skulle använda services.telenor.se för att få internetdelningen att fungera. Han meddelade även att han precis hade slagit på Turbo-3g på services.telenor.se. Observera att vid en tidigare chatsession sa kundtjänst att de precis hade slagit på turbo 3g på services.telenor.se :S

Det sista jag sa till killen i telefonen innan jag la på var "-Så nu fungerar turbo-3g? jag kommer att kunna surfa i 2-3mbit ner med APN services.telenor.se och min internetdelning kommer att fungera?" Svaret blir -Ja absolut, services.telenor.se kommer fungera jättebra med turbo 3g.

Jag la på, startade om min iphone och testade internetdelning, fungerade turbo-3g? NEJ

Vid ett sådant här tillfälle vet man inte om man ska skratta eller gråta. Jag drog upp ett chattfönster med telenor och här följer loggen:

# Hejsan, kort och gott... jag skulle vilja att ni aktiverar turbo 3g på min APN services.telenor.se
# Du behöver använda internet.telenor.se för att få Turbo 3G.
# Jag pratade med en kollega till dig nyss som sa att jag skulle använda services.telenor.se och att han hade aktiverat turbo-3g .. men det gick inte fortare för de
# jag måste ha services.telenor.se till iphone tydligen
# Turbo 3G har varit aktiverat länge på ditt abonnemang, men för att nå hastigheten behöver du använda internet.telenor.se eftersom services inte är Turbo 3G, och vi kan inte aktivera Turbo på det heller.
# ok så då har din kollega meddelat mig fel isåfall? Hur ska jag då kunna lösa det här på min iphone? eftersom internet.telenor.se inte fungerar på iphone? känns som om alla säger olika hela tiden..
# internet.telenor.se fungerar på iPhone, och har alltid gjort det.
# det fungerar inte med internetdelning
# Om du vill nå Turbo behöver du använda internet.telenor.se, med eller utan delning.
# okej .. men hur kan man lösa detta då? Om internetdelning inte fungerar med internet.telenor.se och jag har blivit lovad turbo 3g som ska fungera med internetdelning
# Internetdelning är inget vi supportar först och främst. Vill du dela internet så är det 3G-hastighet som gäller.
# på olika iphoneforum står det att andra har fått hjälp.. de gör av sig till telenor och får APN services.telenor.se med turbo 3g .. och så säger du att de inte går? och de så kallade iphonesupporten 020 222 222 säger att de ska gå?
# Du har Turbo 3G på abonnemanget, vilket är det som krävs från vår sida. Sedan behöver du använda internet APN.et.
# Fredrik har lämnat denna chatt!
# Chatten har avslutats!


Först och främst säger de alltså mot varandra på kundtjänsten, och kolla i slutet. Personen i fråga avslutar allt utan att jag blir nöjd, bara stänger av.

Det vore väldigt kul och få höra din erfarenhet om Telenor. Om man blir lovad att få en snabb uppkoppling och dessutom kunna dela internet på sin Iphone så, ja då vill man väl att de ska fungera?

MVH Billy

9 comments:

  1. Jobbigt läge. Är alltid drygt när de ger olika besked hela tiden.

    Det värsta av allt är att han bara lämnade chatten utan att kolla med dig om du va nöjd. F

    Såg på Twitter att du löst det ändå, kanon

    ReplyDelete
  2. Sjukt eller hur?

    Den enda lösningen jag såg var att jailbreaka och ladda ner en tweak som låter dig sätta vilken APN du vill och samtidigt använda internetdelningen.

    Tråkigt att det fick lösas via JB men nu är de löst..

    ReplyDelete
  3. Hej där,,,
    Bara jag hör ordet Telenor mår jag dåligt. Jag har också hållt på att reda ut problem men värre ställe får man leta efter. Den ena säger så och den andra något helt annat och någon gång har dom bara lagt luren i örat på mig.

    Hur kan man ha personal som inte vet vad dom pratar om? Jag har frågat ett par gånger vad chefen heter för att gå vidare den vägen och vet ni vad dom svarar mig?

    Det finns ingen chef att tillgå, det är kundservice som hjälper till med allt!

    Vet inte om jag ska skratta eller gråta./ Ha en bra kväll och mitt råd är: Lämna det bolaget och välj något annat,,,

    Hälsningar från Marianne som aldrig mer befattar sig med T-nor, usch!

    ReplyDelete
  4. Telenor KATASTROF! Värre skött kundservice får man leta efter. Översittar attityd och som kund får man bara knäpp på näsan. Ingen chef att tillgå, handläggare har fiktiva namn och tidigare överenskommelser ifrågasätts. Kundservice där handläggare inte har några som helst befogenheter och är tränade att svara samma sak oavsett fråga. Har varit i kontakt med dem i fakturafrågor och man vet vilket svar man ska få. Vi som kunder straffas för deras dåliga organisation trots att det är vi som är deras inkomstkälla. Köp Telenor och bli blåst på ett samarbete där man blir behandlad ovärdigt som kund, blir ifrågasatt och man blir behandlad nedlåtande. Inte nog med det, så klickar de chatten varenda gång och där står man lika oviss/Välj annan samarbetspartner!!

    ReplyDelete
  5. Jag har själv bara behövt ha kontakt med Telenor en gång, och det gällde en flytt av ett mobilnummer till ett annat SIM-kort. Jag förutsatte att det skulle fungera på samma sätt förr, - att man helt enkelt fick ett nytt SIM-kort hemskickat, och efter en viss tid fick skrota det gamla kortet. Men kvinnan jag talade med, ville att jag skulle köpa ett nytt SIM-kort, och sedan få mitt nummer överfört till det istället. Jag förklarade för henne varför det inte verkade ett dugg logiskt, men det verkade inte riktigt koppla. Efter några minuters diskussion, bad hon mig vänta, pratade med någon, och till sist gav hon med sig. Hon hade fått fel för sig, och /bad om ursäkt/. Även om samtalet var frustrerande, så var jag nöjd när jag la på luren.

    För ett tag sedan blev en släkting felfakturerad, men efter fem minuter i telefon (texttelefon, för den delen) var det problemet löst. Oväntat snabbt och smidigt.

    Men jag vill fokusera på det första fallet,- det gör mig inget om en supportarbetare gör ett litet misstag, bara han/hon är trevlig, och kan be om ursäkt.

    ReplyDelete
  6. har ochså uppmärksammat brister hos telenor de sista två åren (har varit kund där sedan 10 år).Det som stör mig mest är säljarnas hunger för att tjäna pengar, detta leder till att man blir pålurad tilläggstjänster, förhöjda månadsavgifter samt abbonemang man ej behöver. Detta har lett till att jag som tyvärr e låst till telenor i 1 år till köpte min senaste telefon kontant. Säljaren försökte in i det sista övertala med abbonemang, och sa till sist att man inte kunde köpa telefoner kontant... på kundtjänst blev de minst sagt förvånade över detta och ringde butikschefen och gav dem bakläxa. Kundtjänst erkände motvilligt att de unga säljarna i telenor butikerna är hungriga på att tjäna pengar. Till min stora förvåning såg jag att en av säljarna dessutom lagt till telenor talfritt till mitt abbonemang! som jag avbeställt redan ett par gånger, man slutar aldrig förvånas!

    Så håll er borta från telenorbutikerna! kundtjänsten är iallafall ärliga (tycker jag)

    ReplyDelete
  7. http://katidis.wordpress.com/2009/11/24/utkastad-fran-telenor/

    ReplyDelete
  8. vad säger folket om iphone med TRE då??

    ReplyDelete
  9. Har också _mycket_ dålig erfarenhet av Telenor vad gäller funktionen internetdelning i iPhone 3GS.

    Har dongel-mobil-bredband från Telenor (genom Bredbandsbolaget) och det har varit en ren cirkus med olika bud om apn och t om nytt SIM kort.

    Telenor skickar iväg en inställningsfil som stoppar internetdelning i iPhone och står inte för det. Byter man SIM-kort dyker knapparna upp i iPhonen igen, stoppar man inte Telenor-SIMet slutar grejer funka.

    Mailar man Bredbandsbolaget skriver dom att apn-problemet är känt sedan länge, Telenor har lovat att fixa.

    Ringer man sedan Telenor bara slingrar dom sig och är fåniga/okunniga på olika vis. Och mailar till slut att dom inte planerar att fixa det.

    Helt hopplöst. Aldrig Telenor under dom omständigheterna. Never.

    ReplyDelete