|
Detta bör man veta om framvagnsinställning
Varje bilmekaniker med självaktning vet att framvagnsinställningen
har betydelse för däckslitaget. Det är naturligtvis helt
rätt, men "framvagnsinställning" är så mycket
mera, det är en hel vetenskap. Men en vetenskap som det är ganska
lätt att lära sig om man bara tar lite tid på sig.
För det första måste bilens samtliga hjul beaktas eftersom
de samverkar. För det andra påverkar hjulinställningen inte
bara däcksslitaget utan också bränsleförbrukningen.
För det tredje har hjulinställningen mycket stor betydelse för
trafiksäkerheten. För det fjärde och kanske mest påtagligt,
påverkar hjulinställningen bilens komfort på ett alldeles
avgörande sätt.
Olika Camber
Det är vanligt att en bils framvagn drar åt det ena eller
andra hållet, något som oftast skylls på "felaktigt
Toe-in". Fenomenet kan lika gärna vara resultatet av olika Camber
(hjullutning). Man kan tänka sig ett hjul som rullar fritt. Luta hjulet
åt det ena hållet så svänger det omedelbart åt
samma håll. Så fungerar det även när hjulet är
monterat på bilen. Olika Camber på en innebär alltså
att bilen drar åt ett håll.
Olika orsaker
Drar bilen åt ett håll när man bromsar ? Det behöver
inte bero på fel i bromssystemet eller felaktigt däcktryck utan
kan lika väl vara ett resultat av olika Castervinklar på framhjulen.
Kännns bilen osäker och sladdrig vid kurvtagning trots att däcken
är bra och har korrekt lufttryck? Det kan bero på att kurvtagningsvinklarna
är felaktiga. Detta i sin tur beror kanske på att någon
av okunnighet ställt framvagnen utan att ta hänsyn till bakhjulens
Toe-vinklar.(Det kan naturligtvis även bero på utslitna leder
och/eller bussningar). Om ratten inte står rätt vid körning
rakt framåt, förekommer det fortfarande att ratten flyttas. Detta
leder obönhörligen till felaktig kurvtagningsvinkel eftersom styrväxeln
inte längre är centrerad. Om en fyrhjulsmätning utförts
från början hade säkert problemet hänförts till
bakvagnens felaktiga löpriktning. Löpriktningen stämmer med
bilens geometriska centrumlinje när Toe-vinklarna är lika på
bakhjulen.
Kompensation
Om bakhjulens Toe-vinklar är olika ska de
naturligtvis helst korrigeras. Om det inte går att justera bakhjulen,
måste framhjulens Toe-vinklar ställas asymmetriskt så att
bakhjulens felaktiga vinklar kompenseras. Med en modern utrustning för
fyrhjulsmätning behöver man inte tänka på bakhjulen
(även om de inte kan justeras) när man ställer in framhjulen.
Utrustningen kompenserar automatiskt för en felaktig löpriktning
hos bakhjulen. * Toe är hjulens spårning och kan vara posetiv
eller negativ. Toe-in eller Toe-out. * Camber är hjulens lutnong inåt
eller utåt
Lutningen har betydelse
Caster och King Pin Inclination (KPI), ibland kallat "swivel axle
inclination (SAI)", är två sätt att se samma vinkel
nämligen styraxelns lutning. På de flesta bilar är styraxeln
det samma som fjäderbenet. Fjäderbenet är lagrat upptill
och nedtill samt fast förbundet med hjulaxeltappen. Lutningen är
sett uppifrån snett framåt utåt vilket svårligen
låter sig mätas. Därför väljer vi först att
se benets lutning rakt framifrån och kallar denna vinkel KPI. Sedan
betraktar vi lutningen från sidan och kallar den vinkel vi då
ser för Caster. Fjäderbenets lutning har på många
sätt avgörande betydelse för kursstabiliteten. Hjulens strävan
att återgå till neutralläge efter styrning är en verkan
av att bilen lyfts och söker jämnvikt.
Registrerar styrvinklar
För att maximala styrvinklar, kurvtagningsvinklar och Caster/KPI,
ska kunna mätas på ett korrekt sätt, krävs elektroniska
vridplattor som registrerar hjulens styrvinklar i markplanet. Mätning
av styrvinklar över 7 grader med optiska givare kan aldrig bli annat
än kvalificerade gissningar. Eftersom fler vinklar ska mätas vid
20 graders styrvinkel ska elektroniska vridplattor alltid användas.
Alla tillverkare av modern hjulmätningsutrustning kan idag leverera
elektroniska vridplattor.
Slits olika snabbt
Hjulupphängningarnas gummibussningar åldras
olika snabbt och ger assymetriska hjulvinklar med tiden. Styrlederna slits
olika snabbt och ger också ändrade hjulvinklar. En modern bil
har så små tillåtna avvikelser från rekommenderade
hjulvinklar att en hjulmätning är absolut ofrånkomlig när
byte av leder och/eller bussningar utförts.
Av Olle Holm Motor-Magasinet nr 5, 19 mars 1997
|
|