En av de vanligaste frågorna är, vad kostar det?

 

 

Och svaret är: det beror på….

 

Timtaxan är 500 kr plus moms och sedan tillkommer material på det.

 

Jag lämnar gärna prisuppgifter per mail och telefon. Men av naturliga skäl så är det svårt att vara exakt

när man inte har sett skicket på delarna. Och oftast är inte det ena jobbet likt det andra. Bifoga gärna bilder och ungefärliga måttuppgifter för båtdynor. För både båtar och bilar är

modellnamn, årsmodell och önskat material av stort intresse.

 

Bilar

Vinyl kostar lite olika men räkna med 250-350 kr per löpmeter. Vinyl är nästan alltid 140cm brett.

 

Skinn finns i en mängd olika kvaliteter och i lika många prislägen. Skinn köps dessutom i hela hudar.

En hud är cirka 5 kvadratmeter. Nu är det inte så enkelt att hela huden går att använda. Det är ofta skador och märken.

Partierna närmast magen kan vara tunna och sladdriga mm. Så en hud räcker inte så långt som det låter.

Därför så gör man ofta sidor och bakstycken till säten i en matchande vinyl. Det gör även de flesta biltillverkare, Jaguar mfl.

Räkna med 1 hud till en tvåsitsig bil och minst 2 till en fyrsitsig. Då räcker det till sittytorna på sätena och oftast även sidorna på sätet.

En hud kostar mellan 2500-4000 kr.

 

Tyg är oftast dyrare än vad man tror. Priser över 1000 kr per meter är vanligt för originaltyger. Och svåra att hitta. Det kan ta en oändlig tid att googla fram en firma på andra sidan jorden som råkar ha just ditt tyg. Speciellt om man inte har färgkoden (trim code) eller tillverkarens exakta namn på tyget. Här lönar det sig att göra hemläxan och forska lite själv i chassiplåtar och liknande. På många amerikanare hittar man så kallade ”build sheet” under baksätet där det står hur bilen utrustades från fabrik.

Mercedes och Porschetyger har jag bra leverantörer för.

 

Men det som kostar mest är ändå arbetstiden. Ju fler delar och sömmar ett säte består av, desto längre tid tar det.

Sedan är det ju kul om det är skönt att sitta i sätet också. Stoppningen bör ju också fixas när man ändå håller på.

På amerikanska bilar är det mer regel än undantag att åtminstone några fjädrar har gått av. Och att stommen är rostig då stommarna är av omålad metall. Speciellt baksätet i cabbar brukar vara rostigt. Då det regnat in genom bakrutan.

Skumgummit (skumplasten) har ofta övergått i ett mer mjöl-liknande stadie. Och i vadden har mössen bott i flera generationer.

Byter man stoppning luktar det fräschare i bilen.

DSC_0357

Fram och baksäte till en amerikanare kostar från 15000 kr i vinyl om stommen är OK. Men kan kosta det dubbla

om det är en komplicerad design och man vill ha den i skinn.

Blästring och målning ej inräknat.

 

Färdiga klädslar finns till många populära bilmodeller. I vissa fall är de väldigt prisvärda. I alla fall på de mest gångbara modellerna av Camaro och Mustang.

Mer udda modeller som inte massfabriceras kostar ofta mer än vad jag tar för motsvarande jobb.

Men de hoppar sällan dit av sig själva. Monteringen tar oftast minst en hel dag för t.ex en 60-tals Camaro. Och stoppningen är det ju samma problem med som ovan.

Och fixar man inte stoppningen så går snabbt den nya klädseln sönder.

 

Suffletter finns till nästan alla bilmodeller. Och uträknade monteringstider. Ring för prisuppgift.

Om det inte finns färdiga suffletter till din bilmodell så är inte det heller något problem. Då syr jag en. Se bilderna på

Peugeot 403, Cobra, MG TA, Singer Roadster, Ford 32 Hot Rod  Sunbeam Alpine.

 

Om du köper en egen sufflett som du vill ha monterad så går det naturligtvis bra. Men jag kan naturligtvis inte garantera kvalitet eller passform på annat än det jag levererar själv.

 

 

Båtar

 

Dynor har jag inte kommit på någon bra formel för än. Ring eller maila över bilder för pris.

 

 

MC-dynor

 

En limpa kostar oftast mellan 1000-2500 kr i vinyl.

 

Vill man ha en gelkudde infälld så får man lägga på en 800-1500 kr beroende på storlek.