ERIKSBERGS MEKANISKA VERKSTAD 1853-1979

En krönika. Del 3, 1970-talct fram till nedläggningen

Sammanställd av Rune Olsson

Ur "Varv" 1995 sidan 19 - 28

 

1970 Från och med den 1 januari drivs Lindholmens Varvs anläggning som en division av Eriksberg. Den 1 januari startar också ett bolag benämnt Lindholmen Motor AB med ett aktiekapital av 2 milj. kronor. I samband med att EMV går in som delägare i detta bolag drar EMV sig ur UDAB-samarbctet. Med anledning av samgåendet träffas den 23 jan företagsnämnderna vid EMV och Lindholmen till en informations- och kontaktträff. Söndagen den 19 april är det "Eriksbergsdag för Lindholmare" med familj. Under året säljs aktierna i Euromekan AB. Den 21 maj fyller Dir Sven Häggqvist 60 år. Den l juli tillträder Leif Molinder befattningen som personaladministrativ direktör i EMV. Första utdockningen efter dockans utbyggnad sker då Nb 636, M/T Siljestad, ett OBO-fartyg på 150000 tDW, dockas ut den 31 januari. Fartyget levereras sedan den 8 juli. Den stora undersökning som i slutet av förra året startades i samarbete med PA-rådet för att ta reda på vad som ligger bakom arbetarnas vantrivsel är nu klar. Vid nämndsammanträdet den 20 mars redovisades resultatet av attitydundersökningen. I månadsskiftet maj-juni provkörs den första motorn av en ny större typ, 8K98FF, med cylinderdiam. 980 mm och slaglängd 2000 mm. Med sina 30400 EHK vid 103 v/m är den störst i Skandinavien. Vikten är 1200 ton. Den installeras i Nb 637, M/S Tihelan. ett OBO-fartyg på 149950 tDW, och ger fartyget en fart av 16,5 knop. På sensommaren anländer det första förskeppet från Lisnave, det är avsett för Nb 640, MIT Markland. Vid årsskiftet, i samband med utdockningen av Nb 639, M/T Kronoland, bogseras det in i dockan för att sammanfogas med det där byggda akterskeppet. Den 20 augusti sjösätts från bädd nr 6, Nb 645, M/S Paralla, först i se­rien av sex Ro/ro-fartyg. De tre Pielstickmotorerna för det sista fartyget i denna serie Nb 657, M/S Dilkara, är de sista som byggs på Eriksberg. I fortsättningen koncentreras tillverkningen av dessa motorer till Lindholmen.

Den 19 januari levereras Nb 642, M/T Anco Swan, ett tankfartyg på 23550 tDW, den första av fem solventtankers för transport av kemiska produkter. Det fjärde fartyget i denna serie Nb 647, M/T Anco Sea , kölsträcks på Lindholmen den 11 juni. Det är det första skrovbygge som Eriksberg förlägger till Lindholmen. Det utrustas sedan på EMV. Husbåt nr 2 som sålts bogseras bort efter semestern, l mitten av året är utbyggnaden av byggdockan helt klar. Den 28 september presenteras den utvidgade byggdockan och den nya svetshallen för pressen. Svetshallen har måtten 121m x 42,6 m, H=27 m och innehåller 4200 m2 svetsplaner.

Under 1970 sjösattes totalt 7 fartyg på sammanlagt 521050 tDW. EMV har därmed för första gången passerat halvmiljontonsstrecket för sjösatt tonnage. Den 12 dec-70 låg ej mindre än 282000 tDW inne vid EMV för reparation, den högsta siffra som noterats någonsin. Bland större ombygg­nadsarbeten under året är ombyggnaden av M/T Granheim, till att delvis kunna föra gas, (LPG). Medeltal anställda under året är 5459, varav 4029 kollektivanställda och 1430 tjänstemän och arbetsledare. Tisdagen den 29 och onsdagen den 30 dec delades på Eriksbergsgården ut veteranklockor till de omkring 800 Eriksbergare som arbetat i företaget 25 år och däröver.

1971 Samtidigt som Staten och Salén tar över Götaverken, löser staten in EMV:s aktier i Uddevallavarvet och blir ensam ägare till detta. Ett konsortialvtal ingås mellan EMV,GV,UV och Kockums för att undersöka möjligheterna för närmare samarbete inom en rad väsentliga områden.. EMV och Red AB Nordstjernan bildar tillsammans ett nytt företag för tekniska utred­ningar, Analytical Institute for Marine Services AB (AIMS). Den 24 nov skriver HT 'Två magra byggår för EMV men reserverna nästan orörda". I samband med bolagsstämman den 19 mars efterträds Sven Häggqvist som VD av Bengt Eneroth.

I början av året påbörjas uppbyggnaden av en produktionsplaneringsavdelning. Den nya kajen väster om dockan, för lossning av material, Pölsebokajen, är helt klar på sensommaren. Den är utrustad med en 40-tons kran.

Under sommaren rivs Pir nr 3 för att ge plats för förlängningen av Sörhallskajen. I augusti är arbetet med förlängningen av Sörhallskajen praktiskt taget klara. Flytdockan nr l tas ur drift vid semesterns början. I februari är de nya omklädningsrummen som inretts på gamla mallvinden klara, l oktober tas den nya delen av den förlängda skärverkstaden i bruk. Under hösten påbörjas ett ungkarlshotell med omkring 90 rum, norr om Krokängsporten. En Utrustningsterminal planeras till Sörhallsområdet dit all slutmontering på nybyggena skall koncentreras. Möjligheterna att förvärva mark för detta utreds i samarbete med Gbg stad. Överenskommelse träffas med Förenade Kol & Koks om övertagande av den tomt som ligger mellan EMV och EMV:s område på Färjenäs. Som resultat av attitydundersökningen vidtas under året åtgärder på en rad punkter för att förbättra arbetsmiljön och öka trivseln. Den 26 februari levereras Nb 639, M/T Kronoland, en tanker på 130000 tDW.

 Det är det första Eriksbergsbygge som utrustats med en dyspropeller Den beräknas ge 5-10% högre verkningsgrad. Fredag den 14 maj inträffar en svår olycka i form av en explosionsartad brand ombord i M/T Samnanger  docka 4, varvid 10 personer omkommer och 28 skadas. Vid årsskiftet 1971-72 flyttas monteringen av färskvattenkylare till Lindholmens G:a Maskinverkstad. Skroven för Nb 654. M/T Bruce Torren, och Nb 655, M/T Bruce Soverine. levereras i februari respektive i september från Finnboda Varv för vidare utrustning vid EMV. I slutet av nov kommer förskeppet till Nb 648 , M/T Jedforest, från Lisnave. L=147 m, 11400 ton

1972 Inom ramen för konsortialavtalet mellan de fyra storvarven träffas överenskommelse om att bilda ett gemensamt motorbolag. Svensk Fartygsmotor AB, i syfte att skapa förutsättningar för en rationellare tillverkning av långsamtgående dieselmotorer och reservdelar för dessa. Tanken på en gemensam motorfabrik är däremot skrinlagda.

l början av året tillsätts en arbetsgrupp med representanter för EMV och verkstadsklubben för att undersöka förutsättningarna för en ev. övergång till andra löneformer. Försöken med nya löneformer planeras starta före årsskiftet.

I Lidköpingsverkstaden startar i början av året, i en hyrd verkstadslokal, tillverkning av rörsystem för fartyg. Chef är Ing Erik Håkansson. Invig­ningen förrättas den 24 februari.

Ett markområde omfattande totalt 110000 m2 förvärvas av Göteborgs stad. Det omfattar ett område N och Ö om nuvarande varvsområde, Valskvarnsgatan, samt områden med Bratterås värmecentral och den nya personalbyggnaden.

I början av året är ombyggnaden av Snickareverkstaden klar. Verkstaden har koncentreras till mindre lokaler. Delar av tidigare Snickareverksta­den samt Träförrådet är ändrade till lokaler för Yrkesskolan som nu inryms i dessa lokaler samt i ett par nybyggda paviljonger. Den tidigare Lärlingsskolan som varit inrymd i den f d Snickareverkstaden rivs.

I mitten av april sker inflyttningen i den nya personalbyggnaden och hälsocentralen. Byggnaden har en total yta av 2100 m2, varav hälsocentral 640m2. avlöningskontor 500 m2 och anställningskontor 700 m2. Anläggningen invigs den 26 maj av Landshövding Erik Huss. 

En ny ställningsgård anordnas på våren i S ändan av Färjenäsområdet.

Vid halvårsskiftet lägger KF ner sitt kafferosteri och EMV tillträder Sörhallsbyggnaden som ingick i markköpet 1962. På sommaren flyttar Tunnplåtslageriet in i byggnaden. I slutet av året är det nya ungkarlshotellet vid Krokängsporten klart. I samband med detta har husbåten tjänat ut.

Den första etappen av en tvåvånings klädrumsbyggnad vid Krokängsporten är också klar i december.

I augusti dockas förskeppet till Nb 656, M/T Naess Viking, in i byggdockan. Förskeppet som har en längd av 202 m och en vikt av 17000 ton har byggts av Lisnavevarvet.

I samarbete med Götaverken repareras under våren och sommaren, M/S Ragna Gorillan, som blev svårt brandskadad kort före planerad leverans från byggnadsvarvet i Jugoslavien.

I slutet av november provkörs huvudmotorn till Nb 665. Det är en 10-cylindrig motor av typ K98GF, cyl. diam. 980 mm, slagl. 2000 mm, 38000 EHK. Motorn har en längd av 24 m och väger 1600 ton. Vevaxeln (2delar + tryckaxel) väger 298 ton. Motorn är världens största dieselmotor.

Vid årsskiftet 72-73 har EMV 6187 anställda 4789 arbetare, 1398 tjänstemän och arbetsledare. Arbetare: EMV 3789, LMV 947 och Lidköping 53.

1973 På ledningens uppdrag gör Prof. Walter Goldberg vid Göteborgs Handelshögskola en utredning om Eriksbergs ställning. I mars är denna utredning som innehåller nedgörande kritik och varningar klar. Den konstaterar att Eriksberg går mot en svår ekonomisk kris och varnar för att varvet kommer att uppleva en likviditetskris redan 1974 mot vilken man bör gardera sig. Det sägs också att företaget saknar organisation och långsiktig planering.

 

Nb 665, M/T Svealands huvudmotor under provkörning i maskinverkstaden och på provturen.

 Utredningen hålls hemlig, utöver Leif Jansson och Eneroth är endast Blennow och von Sydow informerade. Vid EMV:s styrelsemöte den 4 maj deltar för första gången de nyvalda representanterna för de anställda. Den 7 Juni träffas överenskommelse om att EMV:s reparationsverksamhet överlåts till Götaverken, för ett pris av 70 milj. kronor. Den 1 oktober övergår således all reparationsverksamhet till Götaverken och 390 kollektivan­ställda lämnar Eriksberg. Arbetet skall fortsätta på Eriksbergs område fram till 1975 då upprustningen av Götaverkens reparationsvarv skall vara klar. Den 15 nov skriver GHT i "Hamn och Hav: "Eriksberg ur krisen. Ingen för­lust 1973"

EMV har nu planer på att bygga ett skrovvarv på Norrlandskusten. Ett antal orter undersöks, Luleå, Piteå, Skellefteå, Umeå. Sundsvall, Hudiksvall, Söderhamn och Gävle. Den nya tandläkaremottagningen i det nya Bostadshotellet vid Krokängsporten, startar i januari i enskild regi med Christian Bona. I april tas andra etappen av klädrumsbyggnaden vid Krokängsporten i bruk. Byggnaden består nu totalt av fem tvåvåningsbyggnader som vardera har omklädnings och tvättutrymmen för 300 personer. I Sörhallsbyggnaden tas de nya personal utrymmena i bruk under somma­ren. Här har inretts klädrum för 1160 personer samt en ny och trivsam matsal för 680 personer. Rubriken i "Aktuellt Eriksberg-Lindholmen" lyder: "Nu klär man om i Rosteriet som en gång var valskvarn". Sörhallsbyggnaden uppfördes år 1900 som Gyllenhammars Ris och Valskvarn. Den ombyggdes 1932-34 till kafferosteri och sillsalteri som drevs av KF. Brann delvis ner 1952. Återuppbyggd och påbyggd en våning 1952-54. Kafferosteriet bedrevs fram till 1972 då EMV tillträdde byggnaden.

Under våren byggs, på stapel nr 6, en 30 m förlängning till Flytdocka 4. Förlängningsdelen som sjösätts i början av juni sammankopplas under som­maren med dockan. Förlängningen görs för att kunna docka de containerfartyg som kommer att ha Göteborg som slutstation. Under semesterperioden rivs 28 m av den södra delen av Rörverkstaden för att bereda plats för transporter och upplag.

M/S Svealand, Nh 665. levereras den 15 juni. Det är det största fartyget under svensk flagg och världens största malmtanker. Det är EMV:s 88:e leverans till Broströms. Stålvikt 34000 ton, egenvikt 40000 ton. Den är utrustad med världens största dieselmotor. Den 6 juni besöker Kronprins Carl-Gustaf varvet och beser fartyget.

Månadsskiftet aug-sept levereras nr 5000 av Navires hydrauliska vriddon. Dessa don har tillverkats vid EMV sedan 1966. Under 1973 sjösätts totalt 9 fartyg om 738090 tDW och levereras 10 far­tyg om totalt 854040 tDW. Båda siffrorna är nya EMV-rekord.

På våren får EMV beställning på två VLCCrs (Very Large Crude Carriers) på 400000 tDW, till Navigazione Älta Italia SpA. Därmed omfattar varvets serie av mycket stora tankers fyra enheter om 400000 ton och en om 317000 ton.

1974 l maj börjar de anställdas representanter i styrelsen misstänka att den förväntade vinsten kommer att vändas i en förlust för det pågående räkenskapsåret. Den 18 maj beslutar Verkstadsklubbens styrelse att tillsätta en arbetsgrupp som skall undersöka vad som döljer sig bakom EMV-ledningens pessimistiska syn på framtiden.

På EMV:s styrelsemöte den 22 maj diskuteras planerna på "Norrlandsvarvet" men de läggs på is. Efter styrelsesammanträdet publiceras en kommuniké om att utredningen om ett nytt skrovvarv i Sverige skall fortsätta. Vid styrelsemötet den 30 augusti meddelas att Bengt Eneroth avgår som VD och efterträds av Per Alsén. Skiftet sker sedan den 16 oktober.

Den 13 november träffar en delegation från de anställdas organisationer industriminister Rune Johansson för att informera om de senaste månadernas händelser och om den oro de känner över att bolagsstyrelsen inte gett några besked vid styrelsemötet. I november tillsätts inom Industridepartementet en första analysgrupp för att studera varvets situation.

Vid styrelsemöte den 25 november beslutas att tillmötesgå personalens krav på att slopa utdelningen på företagets aktier p.g.a företagets allvarliga kris. Varvsområdet växer ytterligare i början av året genom att varvet nu har förvärvat samtliga fastigheter söder om Gamlebrunnsgatan.De boende vid Salterigatan tvingas flytta när ytterligare område nu tas i bruk. Maskinkajen förlängs under våren åt väster tvärs över bädd nr 4. Grusåsen vid C:a norra porten schaktas bort så att området får en jämn lutning från snickareverkstaden till kajen. Samtidigt rivs en del äldre byggnader. I samband härmed får kontoret på våren en ny infart via viadukt från Säterigatan. På sommaren tas den nya Portvaktstugan vid Huvudporten i bruk och på hösten är Portvaktstugoma vid Sannegårds- och Krokängsporten klara. Gjuteriet rivs och ersätts med en ny förrådsbyggnad för stångmaterial norr om snickareverkstaden. Också smedjan rivs. Klart under hösten. Under våren projekteras en ny Ytbehandlingsverkstad norr om Sörhallsbyggnaden. Verkstaden skall inrymma betnings och målningsanläggning samt smedja och tunnplåtslageri.

Överenskommelse träffas om att leveranserna av de två första 400000 tonnarna som Livanos beställt flyttas längre fram i tiden. Vid årsskiftet är antalet anställda vid Eriksberg och Lindholmen 5500 varav 4225 arbetare.

1975 I januari medger ledningen att varvet har stora problem och att man har kontakter med staten, men vill inte bekräfta uppgifterna om 100 milj. kronor i förlust för 1974. Den 27 januari tillsätter Industridepartementet en analysgrupp som den 6 februari lämnar en första rapport till statssekr Tony Hagström. Första veckan i februari diskuterar regeringen det allmänna läget vid varven med företrädare för EMV, GV och Kockums. Regeringen försöker pressa varven att gå med på att bilda "AB Svenska Varv" men varven vägrar. Under februari kommer EMV in i en likviditetskris. Den 21 februari skriver Industridepartementet till Tirfing och meddelar att regeringen är beredd att medverka till en rekonstruktion av EMV, eventuellt i samarbete med andra företag.

Den 24 febr. har Regeringen kallat till stor presskonferens i Gbg kl..14,30 på hotell Europa. Här rapporteras att EMV står inför stora svårigheter med rörelseförluster som kommer att försämra soliditeten och att likviditeten är ansträngd. EMV verkar behöva ett kapitaltillskott av 700 milj kronor. Vid mötet meddelas namnen på medlemmarna i den kommission med representanter för Staten , branschen och de anställda, som skall utreda Eriksbergs problem och undersöka förutsättningarna till en långsiktig lösning. Ordförande blir Nils-Hugo Hallenborg. Övriga ledamöter blir Tony Hagström, Sören Mannheimer, Bo Jonas Sjölander och Ingvar Trogen.

Den 10 mars garanterar Tirfing att Eriksberg samtliga ekonomiska åtaganden kommer att fullföljas under den tid kommissionen behöver för sitt arbete fram till den 30 juni 1975. Vid bolagsstämman den 6 april avgår Leif Jansson som styrelseordförande i Eriksberg och efterträds av Kristian von Sydow. Den 25 april träffas en överenskommelse mellan regeringen och Tirfing. Överenskommelsen, som offentliggörs den 29 april, innebär att Tirfing skall till Staten överlåta samtliga aktier i EMV för 1000 kr, den l juli 1975. För verksamhetsåret 1974 skall Tirfing lämna ett koncernbidrag om 225 milj. kronor för att täcka del i uppkomna underskott. Dessutom skall Tirfing vid EMV beställa två isförstärkta bulkfartyg till en sammanlagd summa av 237 milj. kronor samt före den 30 juni uppfylla vissa villkor beträffande avtalet med Lisnave och de italienska beställningarna. Staten skall senast den 30 juni acceptera uppgörelsen. Uppgörelsen godkännes av riksdagen den 31 maj.

Den 9 juni meddelar företagsledningen att beslut fattats om nedläggning av Lindholmens Varv 1976.

Den framtidsplan, för åren 1975-1980 som utarbetats av Eriksbergs ledning och den fackliga kommittén gemensamt och som syftar till att Eriksberg skall fortleva som eget varvsföretag presenteras i mitten av juni för varvskommissionen. Sedermera görs ett flertal utredningar inom bolaget för att bedöma möjligheterna till produktionsteknisk samverkan mellan skilda varvsföretag. Den 28 juni finner regeringen att de villkor som ställts för att staten skall kunna ta över är uppfyllda varför Ångfartygs AB Tirfing den 1 juli enligt avtalet överlåter aktierna i Eriksberg till Staten. Under de 60 år som varvet tillhört Broströms har man byggt 92 fartyg för sina ägare. Den nya styrelsen består av tio personer varav fyra representerar de anställda. Ordförande är direktör Sven Edström, Sandvik.

Den 31 augusti upprättas en likvidationsbalansräkning.

Den 17 december offentliggörs ett ramavtal mellan Industridepartementet och Salén Invest AB om samordning mellan Götaverken och Eriksberg fr o m den l juli 1976. Avtalet utgick ifrån att de svenska varvens produktion under de närmaste åren måste kraftigt reduceras. På längre sikt, sedan inneliggande order avverkats, skulle nybyggnadsverksamheten i Göteborg koncentreras till Arendal. Detta innebär i praktiken att nybyggnadsverksamheten vid Eriksberg skulle upphöra 1978.

I slutet av året är antalet anställda vid EMV c:a 1300 tjänstemän och arbetsledare och 3600 arbetare.

Nb 678, ett tankfartyg på 136100 tDW, som är leveransklart i november, kvarhålls på grund av beställarens, Karavias, insolvens.

1976 I februari läggs varvsverksamheten vid Division Lindholmen ner. Den 1 juli blir staten majoritetsägare i Götaverken och samtidigt övergår EMV som dotterbolag till Götaverken. Den 1 juli blir Eriksberg dotterbolag till Götaverken Arendal AB som av staten förvärvar samtliga Eriksbergsaktier för 1000 kr. Hans Laurin blir styrelseordförande i EMV.

Riksdagen beslutar den 28 maj att godkänna propositionen om ett jättestöd till varven, bl. a att täcka Eriksberg förluster under åren 1976-1979 med ett engångsbelopp av 859 mkr. I beslutet förutsätts också att 4700 jobb i Göteborg skall försvinna de närmaste två åren.

Sista veckan oktober går Götaverken till regeringen och begär ett statligt stöd på 500 milj. kronor. Företaget har förlorat 576 milj. kronor mellan 1/1 1975 till 30/6 1976 och är i princip konkursmässigt. Den 29 oktober pre­senterar industriminister Åsling ett program som signalerade bildandet av AB Svenska Varv. Den 19 november tvingas Hans Laurin att avgå. Erland Wessberg blir ny VD i Götaverken. I samband härmed blir Lars Forsberg ny styrelseordförande i EMV och Rolf Bergstrand blir ny VD.

1977 Den 3 juni beslutar Riksdagen att bilda ett moderbolag för de stat­liga varven och den 22 juni bildas bolaget, "Svenska Varv AB", vid en bo­lagsstämma i Göteborg. Styrelseordförande i det nya bolaget blir Per Ekström, tidigare vVD på Volvo. EMV AB skall ingå i den nya koncernen som ett dotterbolag till AB Götaverken. Under året pågår ett intensivt arbete med att lösa problematiken kring den omfattande personalomflyttning som krävs för sammanläggningen av Eriksberg och Götaverken.  För att ha sysselsättning för personalen under nedtrappningen av personalen fattas beslut om att ett fartyg skall byggas i egen regi. Vid årsskiftet 1977-78 är antalet anställda c:a 2230, vilket innebär att antalet sedan årsskiftet 1975-76, reducerats med omkring 2500 personer. Försäljning och lagerhållning av reservdelar för fartygsmotorer överlåts till Götaverken Motor den 1 november. Verkstaden i Lidköping överlåts den 1 april till Calor-Celsius AB.

1978 Från den 1 Jan ingår Eriksberg som ett av 14 helägda dotterbolag i Svenska Varv AB. Den 1 januari överlåts Rederi AB Ejdern till Rederi AB Zenit, ett helägt dotterbolag till Svenska Varv. Förvaltnings AB Stäven säljs och ombildas till MariTerm AB, dotterbolag till Svenska Varv Utveckling AB. EMV:s aktieinnehav i Lindholmen Motor AB och Svensk Fartygsmotor AB säljs under året till Götaverken Motor AB.

Den av riksdagen 1976 beslutade successiva avvecklingen av nybyggnadsverksamheten vid Eriksberg slutförs till stora delar under 1978. Den 22 juli levereras T/T Nai Superba, 408000 tDW, sista supertankern från EMV. I mars påbörjas det sista fartyget på Eriksberg, en produkttanker på 31600 tDW, för egen räkning. 

Nb 699, T/T Nai Superba under Älvsborgsbron, på väg ut till provtur.

De två under året levererade 409000-tonnarna var de sista enheterna i orderboken samtidigt som de var de största nybyggena i varvets historia. I april levereras, sedan det ursprungliga kontraktet hävts, Nb 678, som färdigställdes 1975, men som inte kunde levereras p g a beställarens insolvens, till en ny beställare. Under året överförs från Eriksberg till koncernens övriga bolag i Göteborg 1387 personer. Vid årsskiftet 1978-79 är omkring 500 personer fortfarande verksamma vid Eriksberg.

1979 Den 1 Jan startar ett nytt dotterbolag sin verksamhet, Götaverken Modul AB, med 275 anställda. Personalen utgörs i huvudsak av f d anställda vid EMV:s träverkstad och utrustningsplåtslageri. Den 31 mars lyder rubriken i Göteborgs Posten: "I dag går Eriksbergs Varv i graven". Den 15 juni levereras det sista nybygget från Eriksberg, Nb 708, M/T Atland, en produkttanker på 31800 tDW, till ett partrederi till lika delar ägt av Broströms Rederi AB och Rederi AB Ejdern. Därmed avslutas en drygt 105-årig skeppsbyggnadsepok vid Eriksberg. Antal anställda minskar under året, fram till den 1 september från 509 till 140 personer, de flesta genom överföring till andra bolag inom Svenska Varv-koncernen. Under de drygt fyra åren från 1 januari 1975 till den 1 april 1979 minskade antalet arbetare vid EMV, genom överflyttningar till Götaverkens olika enheter, pensionering och avskedanden från drygt 4200 till 50 personer. En mindre styrka kommer att vara kvar för att handlägga frågor rörande Eriksbergs affärsverksamhet samt för förvaltning och underhåll av anläggningarna. Ett nytt dotterdotterbolag till Eriksberg, Projekt 80 AB, startar den 1 juli för att ta hand om övertalig personal från göteborgsvarven och söka möjligheter till varaktig placering.

Källor:

Beckholmen: Torpet

Mattson: Huset Broström

Eriksbergs pressklippsamling i Celsius Centralarkiv

Aktuellt Eriksberg-Lindholmen 1970-1974

EMV AB, Verksamhetsberättelser 1970-1979

Svensk Sjöfartstidning 1970-1979

Skeppsbyggaren 1975-1979

E-post
YOUR E-MAIL ADDRESS

(Important! Must be your correct address. Because it´s the only way for us to answer your mail)

Meddelande message

PUSH BUTTON TO SEND

http://www.seatime.se/index.htm

Varvshistoriska Föreningen i Göteborg Bror Nilsson
Copyright © 1995 [BEN-SON CONSULTING]. All rights reserved.
Revised: October 07, 2007 .