“Nådesförkunnelsen”

Samuel har skrivit en kommentar ang den s k nådesförkunnelsen. Jag har inte så mycket nytt att komma med utöver mina artiklar i Keryx. Men de visar tydligt problemen med densamma. Att Joseph Prince är poppis är inget teologiskt argument. Det kan t ex bara visa att man är mer intresserade av siffror än sanning. Prince’ bok är en teologisk rappakalja. om Samuel ger mig en korrekt epostadress så kan vi samtala vidare (jag använde den som Du angett men den funkade inte).

Please note: I reserve the right to delete comments that are offensive or off-topic.

7 thoughts on ““Nådesförkunnelsen”

  1. Hej Anders!
    Att Joseph Prince är populär är förvisso inget teologiskt argument, men faktum är att väldigt många människor världen över har fått sina liv förvandlade på ett positivt sätt genom hans undervisning – inklusive inflytelserika och högt respekterade gudsmän och gudskvinnor! Jag tror att det är Gud som har öppnat dörren för honom på God TV, TBN och inte minst i Charisma Magazine – som i övrigt har personer som John Bevere och Joyce Meyer som regelbundna skribenter.

    När du kallar Princes bok för teoligisk rappakalja – syftar du då på Destined to reign eller på någon annan bok? Om så är fallet så är det rätt intressant att notera att pastor Brian Houston – ledaren för Australiens pingströrelse – uppenbarligen inte delar din åsikt. Han har skrivit förordet till boken.

    I boken Destined to Reign så går JP tillrätta med den kritik som kommit mot honom och undervisningen. Att han skulle påstå att kristna inte ska läsa GT är falskt (jag säger dock inte att du skulle ha påstått detta, men jag har själv hört en känd svensk LO-prediakant har påstått detta). Vad han säger är att vi måste tolka GT i ljuset av det nya förbundet för att tillämpa det rätt idag. (Om inte: låt oss stena alla upproriska barn i enlighet med lagens befallning.) Han undervisar också mycket ifrån GT genom att lyfta fram Jesus ur alla berättelser och förebilder i GT. Precis som Jesus gjorde för Emmausvandrarna.

    I boken Destined to reign så bemöter JP också kritik i form av anklagelser om att han skulle vara “antinomian”, anklagelser om att han skulle legitimera synd etc. Han förklarar också på ett mycket intressant sätt varför han menar att troende kristna i det nya förbundet inte ska gå runt och bekänna synder dag ut och dag in då detta leder till ett syndamedvetande vilket i praktiken förminskar Jesu fullbordade verk då ju Gud i Jesus Kristus har “utplånat synden” (Heb. 10:26) varför vi inte längre ska ha någon “conscience of sins” (Heb. 10:2, motsatsvis).

    Efter att ha studerat både Prince och Åleskjaer och jämfört med Hagin så har jag konstaterat att alla ligger väldigt nära varandra rent teologiskt i synen på det nya förbundet vs det gamla, synen på hur man ska tolka bibeln etc. Det faktum att Kenneth Hagin Junior relativt nyligen var i JP:s församling i Singapore och predikade, verkar stödja denna observation.

    Ser fram emot en fortsatt diskussion! Brasilien-matchen kallar…:-)

    Vänliga hälsningar,

    Samuel Rnr

  2. Teologisk rapparkalja, ja det är ju ett intressant sätt att argumentera.
    Destined to reign är en fantastisk bok. Ge lite argument på varför boken är rapparkalja…

  3. Samuel och Andreas,
    jag har tyvärr inte haft tid att blogga på länge, men ska återkomma med ett rejält svar omsider. Under tiden kan jag hänvisa till mina artiklar i Keryx om ”nådeförkunnelsen”, där de viktigaste punkterna angående Prince också finns med.
    Anders

  4. Hej igen Anders!

    Jag har läst din artiklar i Keryx – dock inte alldeles nyligen – och vet att Åge i den svenska upplagan av Fullständig frihet klargör sina ståndpunkter, och enligt min mening, totalt vederlägger dina synpunkter i Keryx-artiklarna.

    Min fråga: När du läste Fullständig frihet – läste du då den norska eller den svenska utgåvan?

    Blessings!

  5. Jag läste de norska. Glädjande om han har ändrat sig. Jag älskar Åge som den friske evangelisten!

  6. Jag har personligen läst Åge Åleskjärs bok “Fullständig frihet” (svenska) 2ggr. Likaså har jag nogrant läst hans uppföljande bok “Nå taler han fra himmelen” och hans senaste bok “Respons – Hjertets gjensvar på Guds nåde”. Jag har hört det mesta undervisningen från OKS MP3-senter, de flesta mer än en gång. Jag har läst Joseph Prince bok “Destined to reign” och har en hel hög med DVD-serier av honom från New creation church m.m. Jag känner till argumentationen om lagen & nåden, Sion & Sinai, evangeliet uppenbarat till Paulus, Waterfall of forgiveness, no sin counciousness osv. Jag äger även mycket beställd nådesundervisning med världsevangelisten Peter Ljunggren vars bok “Tron som ser på Jesus” jag också har läst. Jag har lyssnat på Andrew Wommack, Steve McVey m.fl.

    Jag tycker att teologin och slutsatserna de drar är mycket felaktiga, väldigt vilda och extrema. Jag tycker också att de överskattar nog sig själv lite väl mycket när de t.o.m helt ärligt hävdar att de i sin nådesförkunnelse har återupptäckt uppenbarelsen (Hemligheten som de säger) som aposteln Paulus hade tagit emot och som man påstår har varit bortglömd under stort sett hela kyrkohistorien men som nu har blivit återuppenbarad för “DEM”!
    Kolla länken:
    http://etal.se/components/com_virtuemart/shop_image/product/e4e463ec2fb4a3ca05beeb8e93b3e960.jpg

    Jag vill inte på något sett säga dessa saker på ett fräckt och förmätet sätt. Gud är mitt vittne att jag har många gånger bett – ibland även med tårar – för att de ska komma tillbaka till sanning och sundhet. Jag tror även att Gud jobbar mycket med Pastor Åge Åleskjär! Jag uppmuntrar varje kritiker att läsa hans senaste bok “Respons” vilken jag tror är ett steg på väg tillbaka. Åge är en predikant och broder Gud har använt mycket i mitt liv. Gud välsigne honom och må Herren föra honom tillbaka till sanning och sundhet tillsammans med de andra!

    Marcus Gillberg

  7. Jag har personligen läst Åge Åleskjärs bok ”Fullständig frihet” (svenska) 2ggr. Likaså har jag nogrant läst hans uppföljande bok ”Nå taler han fra himmelen” och hans senaste bok ”Respons – Hjertets gjensvar på Guds nåde”. Jag har hört det mesta undervisningen från OKS MP3-senter, de flesta mer än en gång. Jag har läst Joseph Prince bok ”Destined to reign” och har en hel hög med DVD-serier av honom från New creation church m.m. Jag känner till argumentationen om lagen & nåden, Sion & Sinai, evangeliet uppenbarat till Paulus, Waterfall of forgiveness, no sin counciousness osv. Jag äger även mycket beställd nådesundervisning med världsevangelisten Peter Ljunggren vars bok ”Tron som ser på Jesus” jag också har läst. Jag har lyssnat på Andrew Wommack, Steve McVey m.fl.

    Jag tycker att teologin och slutsatserna de drar är mycket felaktiga, väldigt vilda och extrema. Jag tycker också att de överskattar nog sig själv lite väl mycket när de t.o.m helt ärligt hävdar att de i sin nådesförkunnelse har återupptäckt uppenbarelsen (Hemligheten som de säger) som aposteln Paulus hade tagit emot och som man påstår har varit bortglömd under stort sett hela kyrkohistorien men som nu har blivit återuppenbarad för ”DEM”!
    Kolla länken:
    http://etal.se/components/com_virtuemart/shop_image/product/e4e463ec2fb4a3ca05beeb8e93b3e960.jpg

    Jag vill inte på något sett säga dessa saker på ett fräckt och förmätet sätt. Gud är mitt vittne att jag har många gånger bett – ibland även med tårar – för att de ska komma tillbaka till sanning och sundhet. Jag tror även att Gud jobbar mycket med Pastor Åge Åleskjär! Jag uppmuntrar varje kritiker att läsa hans senaste bok ”Respons” vilken jag tror är ett steg på väg tillbaka. Åge är en predikant och broder Gud har använt mycket i mitt liv. Gud välsigne honom och må Herren föra honom tillbaka till sanning och sundhet tillsammans med de andra!

    Marcus Gillberg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *